539 — see on artiklite arv, mis 2023. aasta Reet Neimari nimelise kriitikaauhinna žürii liikmetele Teatriliidu koostatud töötabelist vastu vaatas. Aga see pole veel kõik. Tabel ei sisaldanud maakonnalehtedes ilmunud artikleid, millel hoidsime silma peal eraldi, ega ka eelkajastusi, uudiseid, intervjuusid, mis rangemas tähenduses teatrikriitikaks ei kvalifitseeru. Niisiis on teatrist kõnelevate meediatekstide hulk tegelikult veelgi suurem, küündides arvatavasti neljakohalise arvuni ning muutes kriitikaväljast ülevaate saamise parajaks pähkliks.
Me siiski üritasime. 2023. aasta Reet Neimari nimelise kriitikaauhinna žürii koosseisus Karin Allik, Villu Kangur, Kaie Mihkelson, Kirsten Simmo ja Margot Visnap luges artikleid, tuli kokku kolm korda ja valis hääletuse teel välja viis nominenti. Ehkki esimesel kohtumisel visati õhku mõte tõsta sedapuhku esile just noorema põlvkonna kriitikuid, võis hääletuse ajal igaüks koostada oma isikliku esiviisiku, lähtudes just sellistest valikuprintsiipidest, nagu õigeks pidas. Nõnda saigi nominentide rida kirjutajate staaži poolest kirju: Kaur Riismaa (laureaat), Madis Kolk, Johanna Rannik, Sven Karja ja Ruth Alaküla. Napilt joone alla jäi muide Meelis Oidsalu ja Enn Siimeri dialoog „Kas teatri esindusnägu või juhuslikkuse paraad?”1, mille võlu juures mängis olulist rolli ka põlvkondade erinevus.
Ent olles nii suure hulga tekste läbi töötanud, oleks tippude kõrval paslik pöörata tähelepanu ka eesti teatrikriitika murekohtadele ja arenguvõimalustele. Kas kriitika suudab aina paisuvat teatrimaastikku veel adekvaatselt peegeldada? Mis seisus on teatrikriitikat avaldavad väljaanded? Milline on kriitiku positsioon ja funktsioon tänapäevasel teatriväljal? Et neile küsimustele vastust leida, kogunesime pärast nominentide ja laureaadi kinnitamist veel korra ning pidasime maha alljärgneva arutelu.
Karin Allik (K. A.): Selleks vestluseks valmistudes otsisin välja varasemaid kriitika-aasta kokkuvõtteid ja muid eesti teatrikriitika analüüse, üritades mõista, kuidas on kriitikast räägitud. Jõudsin arusaamale, et 20–30 aastat tagasi räägiti pidevalt, kui halvas seisus teatrikriitika ikka on, kuid sellele järgnes laine, kus see halb olukord seati kahtluse alla ja püüti kriitikat rehabiliteerida. Milline on teie praegune diagnoos eesti teatrikriitika olukorrale, võttes aluseks teie endi kogemuse siinses žüriis?
Karin Allik.
Helen Marie Põrki foto
Villu Kangur (V. K.): Mingiks nutulauluks nüüd küll põhjust ei ole. Vahepeal tekkis, jah, olukord, kus teatrikriitikuid tundus olevat liiga palju. Aga nende hulgas on alati tõsiseltvõetav osa ja siis see teine, enamusgrupp, kes lihtsalt laval nähtu kohta oma arvamust avaldab. Katsun mõista iga kriitikut, ka neid, kes on võtnud kohustuse tulistada esietendusjärgsel ööl kella peale kindla tähemärkide arvuga tellimusartikli. Meie aruteludes tõusid ometi esile just need kirjutised, kus inimene sai end väljendada nii, nagu ise tahtis: vabas vormis ja piiranguteta. Mis teha, moodne aeg ei lase vahel pikemalt seedida. Ent ega ma pahanda, et elame paratamatult ka kultuuri puhul kiirtoiduajastul.
Villu Kangur.
Erakogu foto
Kirsten Simmo (K. S.): Kui kirjutajaid tundus vahepeal olevat liiga palju, siis ehk oli see seotud ERRi kultuuriportaaliga — sinna tekkis uus kirjutamisvõimalus ja inimesed, kes seal kirjutama hakkasid, olid paljudele tundmatud. Vähemasti mulle endale. Aga minu meelest on meie teatrikriitika olukord väga hea tänu Sirbile, teisalt loen huviga ka päevalehekriitikat. Ma ei oskagi neid tellimusartikleid seal niiviisi täheldada; kas tekst on kvaliteetne või mitte, pole otseselt seotud sellega, kas ta on tellitud.
Kirsten Simmo.
Mart Laulu foto
K. A.: Tellimustööde küsimus on mullegi mõneti üllatav. Küllap seda kohati harrastatakse, aga õnneks pole mult kunagi palutud niimoodi järgmiseks päevaks tähemärke toota. Kui aga pidin möödunud aastal teatriteaduse magistriõppes koolitöö raames läbi lugema suure hulga 2006. aastal Postimehes ilmunud teatrikriitikat, siis sealt vaatas küll tellimustööde rida vastu: esi- või isegi kontrolletenduse põhjal kirjutatud lühikesed sisutühjad artiklid, mille võiks koostada ka pressiteate põhjal. Nüüdseks on olukord muutunud: päevalehtedes avaldatav kriitika on pisut pikem ega ilmu alati vahetult pärast esietendust, mistõttu ta suudab minna sügavamale.
K. S.: Ma pean mainima, et ehkki ma väga naudin pikki arvustusi, olen ka suur Heili Sibritsa Facebookis ilmuvate lühiarvustuste fänn. Ma tõesti ootan neid tekste, mida ta kirjutab juba samal õhtul pärast esietendust või järgmisel hommikul ja millel ei olegi pretensiooni olla korrektne teatrikriitika. Ma ei ole temaga alati nõus, aga mind huvitab tema hinnang, sest ta suudab esimese emotsiooni pealt tihti sõnastada olulised asjad.
Margot Visnap (M. V.): Heili Sibritsa miniarvustused sotsiaalmeedias on nauditav lugemine. Informatiivne. Heili lühiarvamustega seoses kargas pähe jabur ja ilmselt teostamatu idee. Mõeldes süvenevale kultuuriajakirjanduse kriisile meie ajalehtedes, võiks vähemalt kaaluda võimalust luua sotsiaalmeedias pädev kultuuriinfo ja -kriitika platvorm. Iga valdkonda modereeriks oma ala tunnustatud tegija, kes lobajuttu läbi ei laseks — mine tea, ajakirjanikud võivad ju igasuguse mula sotsiaalmeediast üles korjata ja avalikkuse ette paisata (mida, muuseas, vähemalt seltskonnaajakirjanikud agaralt teevadki). Niisugune sotsiaalmeedia kultuuriplatvorm võiks toimida kui arukas, intelligentne ja sõbralik arvamusplats. Naiivne idee muidugi.
Õnneks on möödas ajad, kui meie päevalehtedes kehtis reegel: õhtul laval, hommikul lehes! Samas oli see aeg omamoodi teatri- ja kriitikapidu. 1980-ndate lõpuaastail ja 1990-ndatel toimus ajakirjandusplahvatus (tegevust alustas 135 uut väljaannet). Loetlen toona ilmunud ajalehti juhuslikult, pretendeerimata ajaloolisele täpsusele (mõned lehed või kultuurilisad tegid läbi nimevahetuse, mõned ilmusid lühikest aega, mõni väljaanne ei tule hetkel meelde): Noorte Hääl, Rahva Hääl, Edasi, Õhtuleht, Eesti Ekspress, Päevaleht, Postimees, Eesti Sõnumid, Äripäev, Sõnumileht ja selle laupäevalisa Laupäevaleht, Hommikuleht, Maaleht, Eesti Aeg, Eesti Elu, Pühapäevaleht, Eesti Päevaleht, Sirp ja Vasar, Reede, Arter, Kultuurileht, Arkaadia, Postimees Kultuur jne. Vähemalt kõik eelnimetatud, muide ka Äripäev, ilmutasid toona teatriarvustusi. Muidugi vohas siis ja aastaid hiljemgi kõige hää kõrval ka koolikirjanduslik muljendus, sisutühjad ümberjutustused, millele Karin veel 2006. aasta arvustuste puhul viitas. Ent mõeldes hetkeseisule, kus meil on alles ainult üks kultuurikriitikat viljelev paberile trükitud päevaleht Postimees, on seis nukker. Jätame nädalalehed ja TMK praegu kõrvale. Teatrikriitikast meil puudust ei ole. Päevalehtede inforuum, ajamõõt, tempo ja kontseptsioon erinevad siiski paljuski nädalalehtede omast, mistap on tuline kahju, et Postimees on kaotanud paberlehena enda kõrvalt konkurendi.
Kirsten Simmo.
Mart Laulu foto
Kaie Mihkelson (K. M.): Mulle tundub, et Eesti teatrielus on päris hästi vastavuses see, et lavastusi tuleb aastas meeletult palju — kõikvõimalikes vormides ja kohtades, eri truppidelt — ja kriitika katab selle ära, kõigest jõutakse kirjutada. See tähendab, et tippe ehk väga häid lavastusi üle Eesti nii palju ei olegi ning kriitika on sellega peegelpildis. Väga palju kirjutatakse, aga välja hüppavad üksikud head kirjutised.
Kaie Mihkelson.
Herkki Erich Merila foto
K. A.: Samas oli meil eelvalikus veel palju tugevaid kirjutajaid, kes käisid lisaks nominentideks valitutele arutelust läbi: Hedi-Liis Toome, Kaspar Viilup, Maris Johannes, Gregor Kulla, Andrei Liimets, Valner Valme, Anneli Saro, Meelis Oidsalu, Enn Siimer…
M. V.: Valikute tegemine ongi paras põrgu eeskoda. Unistan, et meie meedia ei tituleeriks teatri aastaauhindade saajaid epiteetidega: parim näitleja, lavastaja, kriitik jne. Keegi pole parim. Võitjamentaliteet teatriauhindadega kokku ei käi. Las jääda see sportlaste võitude ja Kroonika seksikate pärusmaaks. Kriitikaauhinna nominentidel oli veel häid artikleid lisaks neile, mis nominatsiooni kirja said. Kohati tundus, nagu peaks kriitiku lõhki kiskuma — hindame teda ainult paari-kolme artikli eest, kuigi võiks ka kuus kirjatööd nominatsioonile lisada. Ja ikka see paratamatus, me arutame nii põhjalikult, kaalume ja võrdleme, kuid lõpuks võib esikohapunktide ja nomineeritute puhul määravaks saada ühe otsustaja subjektiivne hääl. Parimatest parimat ei ole, ükskõik millise teatriliigi auhinna puhul.
Olen aru saanud, et teatriauhindade üle käib kulisside taga arutelu — millised, kas ja kui palju. Omaette teema. Minule meeldib, kui teatrirahvast tunnustatakse. Lavapoisist teatrijuhini. Tänavu liikus Tartu Uus teater auhinnatseremoonia korraldamisega õiges
suunas. Vast ei peaks tseremoonia meenutama Oscarite, EFTA või seksikate pidu. Kuigi oli aegu, mil teatripeod olid vaimukalt lavastatud ja pakkusid lusti nii osalejatele kui ka televaatajatele. Samas meenutagem. 1989. aastal anti teatriauhinnad üle Tallinna raekoja saalis: Velda Otsust tunnustati Sarah Bernhardt’i rolli eest Vanemuise lavastuses „Mälu”. Kohal olid laureaadid. Aastapreemiate määramise komisjoni esimees Lepo Sumera surus Velda Otsusel kätt ja andis üle imeilusa graafilise lehe, mille võis hiljem ise ära raamida. Raekotta jäi auhindade üleandmise tagasihoidlik tseremoonia vist veel mõneks aastaks püsima.
V. K.: Päeval pärast teatriauhindade nominentide väljakuulutamist kurdeti muide sotsiaalmeedias, et miks on algupärase dramaturgia ja lavastaja auhinnale nomineeritud ainult mehed. Ma nii vihastasin selle peale, siiralt! Sest keegi ei tea, mida tegelikult igasugu žüriides tehakse. Üks inimene saab eksida, aga kui viis inimest nämmutavad kõik kandidaadid korduvalt läbi ja midagi sõelale jääb, siis saab see valik olla ikkagi vaid objektiivne.
K. A.: Mulle tundub, et žürii jõuab objektiivsuseni seeläbi, et me ei sea ühiseid piiranguid, keda tohiks nomineerida ja keda mitte, vaid igaüks otsustab oma sisemiste kriteeriumide järgi. Minu sisemine kriteerium oli näiteks, et nominentide nimekirjas võiks olla inimesi, kes pole seal kunagi varem olnud, niisiis tegin valikuid muu hulgas selle põhjal. Et igaühe valikukriteeriumid on erinevad, võikski viiekesi kokku pandud tulemus saada mitmekesine ja võimalikult objektiivne. Sellepärast on ka väga oluline, et teatriauhindade žüriides oleks erineva taustaga ja erinevas vanuses liikmeid — nii kujunevad need sisemised kriteeriumid rühma sees võimalikult mitmekülgseks.
Aga tulen tagasi mõtte juurde, mille Kaie õhku viskas: kas teatrikriitika suudab kogu teatripilti katta olukorras, kus uuslavastuste ja etenduste hulk Eestis pidevalt kasvab? Näiteks Eesti Päevaleht hakkas eelmisel suvel palkama kriitikute asemel lihtsalt teatrihuvilisi inimesi, kes arvustusi kirjutaks, sest professionaalsed kriitikud olid arvatavasti puhkusel või ülekoormatud. Sellele ei tahaks küll takka kiita. Teatrikriitikute ring ei pea olema kinnine, ent harrastuskriitikute arvustuste järjepidev avaldamine devalveerib selle ameti tähendust. Pealegi jätavad need sageli ilma erilise kriitikameeleta kirjutatud tekstid tuleviku teatriuurijatele vildaka pildi sellest, mida praeguse aja (suve)teatris tehti. Kas toimetused peaksid ikka püüdlema kõigi lavastuste katmise poole või keskenduma sellele, et just kajastamist väärt lavastusi käsitletaks põhjalikult ja professionaalselt?
K. S.: Sa vastasid juba ise oma küsimusele: see ei ole loomulikult mingi eesmärk, et kõikidest lavastustest peaks ilmuma arvustus. Rõhuda tuleks kvaliteedile ja mitte alatähtsustada kriitiku isikut. Kui valid, kelle arvustust lugema hakata, muutuvad oluliseks kriitiku sõnaosavus ja oskus lavastust oma kogemustega siduda. Võib mõelda välja kõiksugu reegleid, milline üks hea arvustus peaks olema, aga mina ei saa üle ega ümber sellest, et on mõned kriitikud, kes huvitavad mind rohkem ja keda ma hindan juba diskussiooni tekitamise ja polemiseerimise pärast. Näiteks Valle-Sten Maiste kirjutas selle aasta veebruaris Teater. Muusika. Kinos artikli „Vend Antigone, ema Oidipusest”2 ja see oli hea näide, kuidas ei tohiks arvustust kirjutada, aga samas ka pagana nauditav lugemine.
M. V.: Karin tõstatas harrastuskriitikute teema. Olen ajalehti lugedes mõnikord segaduses — kes on see arvustuse autor, kelle nime juurde on lisatud määratlus „teatrikriitik”? Pean häbiga tunnistama, et ma ei tundnud ajakirja Teater. Muusika. Kino 2023 aastalõpuankeedis üsna mitme vastaja nime. Vabandan, ju minu viga. Pean ennast harima. Ma ju jõudumööda, eriti nüüd žüriipingis istudes, ikka jälgin teatrist kirjutatut. Ilmselt tuleb pilku teritada ja ennast harida. Kes on need uued teatrivaatlejad, kes ajakirja Teater. Muusika. Kino alguspäevil loodud väärikas aastakokkuvõttes nüüd hinnanguid jagavad?
Olen alles viimasel paaril aastal hakanud jälle teatris käima. Õhina, huvi, uudishimuga. Vahepeal oli paus. Kümme aastat. Ja nii vähe või palju, kui olen viimasel paaril aastal teatrit vaadata jõudnud, pole veel siiani aru saanud, milline on eesti teatri hetkeseis, üldpilt. Paraku ei aita mind selles dilemmas ka teatrikriitika. Kuigi põnevaid ja süvenemisväärt teatriarvustusi on ilmunud küll ja veel.
Teatriretseptsioonist on kadunud ülevaatlik, üldistav vaatepunkt. Ei ole enam teatriaasta üle- ja sissevaateid, olgu eesti teatri tervikkäsitlusi või meie teatreid eraldi, koos või võrdlevalt analüüsivaid kirjutisi. Harva võetakse teemaks teatrite hetkeseis, olulised tendentsid, probleemid.
Nagu Kirsten osutas, siis nii ongi: kui oled aastaid kriitikat lugenud, on teada erinevate kriitikute teatrinägemus, oskad lugeda kriitiku käekirja. Ilmselt on olemas ka eelistused, keda rohkem usaldada. Ja on uusi noori kriitikuid, kelle arvustusi olen usaldama õppinud. Paraku tänase kriitika põhjal eesti teatrikunsti puslet kokku panna veel ei oska. On äärmuslikult vastakaid arvamusi, kahjuks ikka veel lihtviisilisi lavastuste kirjeldusi — kriitiku oma pisuhännad pole ju ka keelatud, kui panevad lugeja mõtte liikuma.
Vahel põrkan vastu hüsteerilise kiidulaulu müüri. Olles kollektiivselt üles haibitud lavastuse ära näinud, seisan teatrist lahkudes sõna otseses mõttes tükk aega tänaval mõnes varjualuses ja küsin endalt: kas see on loominguline eksistentsiaalne kriis, olen ma praegusest ajast väljas? Mis lavastust ma nüüd nägin? Kindlasti mitte seda lavateost, mille arvustusi olin lugenud. Kusjuures, käsi südamel, ligi kolmekümne aasta jooksul, mil teatrit aktiivselt jälgisin ja sellest kirjutasin, õppisin ära ühe võimatuna näiva missiooni: hoolimata teatri-, lavastaja- või näitlejaslepist ja varem nähtust-loetust, suutsin alati teatrisse minna puhta lehena. Ka kõige häirivamad eelarvamused selja taha jätta. Kui mind teema, lavastus, näitlejatöö intrigeeris, selle analüüsimine loomingulist pinget pakkus, muutus kõik ülejäänu ebaoluliseks.
K. M.: Teatrikriitik on tegelikult tõlkija. Elus ja hingav ruum, elus näitleja laval ja selle õhtu publik — selle paberile tõlkimine esitab kirjutajale suured nõudmised, tal tuleb leida õiged sõnad, jõudmaks täpse, tabava tekstini. Ta peab olema keeleliselt suutlik leidma just selle lavastuse jaoks õiged sõnad, mitte kasutama samu sõnu, mida teiste lavastuste puhul. Uuel etendusel on uued sõnad, teised vasted, teised võrdlused. See on eriti vajalik just ajaloo jäädvustamiseks — on suuri lavastusi, millest räägitakse siiamaani tänu kriitikutele.
Mulle meeldib, kui kriitik lähtub sellest, mis teda erutab ning millised isiklikud seosed ja kujutluspildid tal etendusel tekkisid. Mäletan, kuidas Lea Tormis rääkis „Teatrivahis” ühest näitemängust ja kirjeldas, et saalis istudes meenus talle, kuidas nad Veljoga sõitsid mööda Eesti kirikuid ja milline oli nende kirikukellade kõla. Võiks ju mõelda: „Oota, mis sellel etendusega tegemist on… kirjelda mulle nüüd etendust!” Aga sellega ta kirjeldaski. Ma ootan sellist subjektiivsust, sellist isiklikku lähenemist ja kogemust. Siin žüriitöös leidus kirjatükke küll, mis olid keeleliselt nii suutlikud.
Mind ei köitnud aga kirjatükid, kus võeti dramaturgiast mingi huvitav teema või laval nähtud kujund ja hakati selle põhjal filosofeerima, teisi filosoofe, teatriteoreetikuid ja kultuuriteoreetikuid tsiteerima, sõideti kuskile kaugele ära. Ma võin ju öelda: „Küll on tark inimene!”, aga kas seda kõike etenduses ka oli? Anna mulle midagi sellest etendusest!
V. K.: Just! Jah, ka nominentide puhul oli mõni artikkel — kuidas seda moodsa sõnaga öelda — liiga diip, liiga kaugele minev. See, mida Kaie kirjeldas, on kõige suurem oskus: saada mind huvitava stiiliga liimile. Inimene võib ka oma ulmades ära käia, aga ta tuleb tagasi selle juurde, millest alustas. Need tekstid harivad lugejaid.
Ja ausõna — ma olen mõnda pehmelt öeldes sapist arvustust lugedes endise tegevnäitlejana tundnud tõmmet seda tükki spetsiaalselt vaatama minna. Et kas asi on tõesti nii hull. Analüüsin alati oma peas, milles on algpõhjused. Et miks üks või teine roll ei olnud suurem asi, vaid „käsitöö”. Aga eriti hämmingusse ajab mind see, et mõned ilmselgelt näitlejatest mitte olenevad patud nuheldakse tihti just nende kaela.
K. M.: Sa ütlesid hea sõna: „ulm”. On kaks eri asja, millistesse ulmadesse või millistesse intellektuaalsetesse mõttekäikudesse see etendus sind viib. Teatris on vastuvõtt väga vahetu — kui ma hakkan seal mõtlema, kui ma ei peatu, kui ma ei tule argielust ja sisemonoloogi tüütust rutiinist välja, siis etendus on kehv. Hea on, kui ma saan ainult looga kaasas olla. Mõelda ja analüüsida võiks pärast etendust.
V. K.: Kui tuled teatrist head etendust vaatamast, siis on mitu tundi mõnus olla. Samamoodi on kriitikaga — loed läbi ja tunned, et oled targemaks saanud. Annan endale täiesti aru, et kriitiku amet on kuradi käsilase amet. Ükskõik millises vallas. Aga see on suurim õnn, kui ka looja kirjutab sellele alla. Siis tekib tagasiside… siis on iga vastastikune märkus kasulik.
M. V.: Kaie sõnastas täpselt, kaunilt: „Teatrikriitik on tegelikult tõlkija.” Kriitik kui tõlkija on ühtaegu looja ja teener. Mõni võib jäädagi teatrist kirjutades tema teenriks, teisest saab looja, kes kirjutajana teatrit teenides on õigupoolest ka ise teatritegija. Parim teatriarvustus on lavastusega ühes rütmis hingav, kongeniaalne looming. Omamoodi peegel, milles näevad end uue pilguga nii tegijad, vaatajad kui ka lugejad.
Ja ei mingit antagonismi. Teatritegija ja kriitik, kaks lõrisevat olendit vastamisi — eks ole see võrdlemisi veider kujutluspilt, justkui mõni Gori karikatuur. Muidugi, nii maailma kui ka eesti teatriloos pole seegi nähtus võõras. Isegi kui teatritegijal on sellega raske nõustuda, pean siiski oluliseks, et kriitik suudaks määratleda ja hinnata teatrit sellel nii raskesti mõõdetaval skaalal, mille ühes otsas asub uuenev, loominguline, professionaalne ja elus teater.
Kriitik ei tohi olla pelgur. Ent tema nõudlikkus või ka rahulolematus peab olema valgustuslik. Terav, aga mitte põrmustav. Õigusega olla kriitik kaasneb ka kohustus: sõnastada kunstilised kriteeriumid, hoida nii vaatajate kui teatritegija silme ees latt nii kõrgel kui võimalik. Samas võib juhtuda ka nii, et oma hüperteadmistega kõrgel taevalaotuses „lindude keeles” vidistavast Esteedist (Meelis Oidsalu määratlus) tüdinevad nii teatritegijad kui ka lugejad.
K. M.: Palju kõlab siin sõna „tajuma”. Võib-olla on see ka kaasa antud, kas inimene tajub teatrit või ei taju… Mind on žüriitöös imestama pannud, kuidas kriitikud armastavad ja hoiavad teatrit, kui pehmed nad on. Nende heatahtlikkus on suurem kui nõudlikkus. Meie kultuuriväljal oleks aga vaja, et nad oleksid eelkõige üdini ausad. Muidugi ei tohi minna isiklikuks, aga arvestades, kui palju tehakse teatrit ja kui palju on lavastusi, mis ei ületa seda piiri, mida võiks nimetada teatrikunstiks — teatrikunstiks, kus on üks lugu ja selle all nähtamatu lugu, mille nimel teatrit tehakse —, võiks nimetada asju õige nimega. Ei pea isegi tundma teatriterminoloogiat, aga kui sul on teatritaju, tunned selle vastuvõtus ära. Oleks kogu teatri huvides, kui kriitika oleks nõudvam, kriitilisem ja julgeks öelda, et lavastus ei küündi. Ei tasu karta tüli. Jah, ma tean, et näitlejad solvuvad, aga peamine on jääda ausaks. See viib edasi. Teatris võib ka proovis kakelda, aga mitte sellepärast, et üksteist isiklikult solvata, vaid selleks, et sünniks s e e lavastus. Kui kõik on hea ja kõike kiidetakse, siis publik muutub ka leplikumaks ja me kaotame väga hea teatri.
M. V.: Minagi unistasin noorena, et kriitikuna võiksin olla näinud rohkem maailmateatrit, rohkem lugenud kui teatritegijad. Nii ei läinud. Nüüd pole arukas nooruslikku idealismi enam taga nutta. Küll kõlas nii tuttavalt Evald Hermaküla öeldu aastaid hiljem (2002), kui ajakirjaniku ränk orjatöö oli mu noorusunistusele veto pannud. Tsiteerin Hermaküla mõtet pisut kohendatult: Kui kriitikat kirjutab inimene, kellele kas jumal või loodus pole kultuuritausta andnud või ei ole ta seda haaranud, siis minul on kohe tekkinud kahtlus: miks ma peaksin seda lugema? Milleks, mida sa mulle ütled siis? Sa ei ole targem kui mina, sa ei ole rohkem lugenud, sa ei ole rohkem näinud, minu meelest ei ole sul ka rohkem vaistu. Keegi poolakas kirjutas, et meie kriitikute kohus on kirjutada nii, et aastal 2050, kui inimesed veel juhtumisi midagi vaatavad ja loevad, saaksid nad aru, mis toimus siis, sel ajal. Tähendab, ma teen kriitikuna midagi, mis piirneb võimatuga ja asetan meelega ennast sada aastat edasi, seitsekümmend viis aastat edasi ja püüan kirjeldada seda, mis siin toimus. See on hullumeelne ülesanne, aga siis oleks kriitiku tegevus kuidagi arukas või mõttekas.
V. K.: Olen kokku puutunud noorema põlvkonna inimestega, kes ütlevad: „Ei tea, kas maksab ikka nii öelda?” Alati tuleb öelda, mida mõtled, aga tajuda ära ka piir, kuhumaani võid minna, sest austus peab säilima. End kirjalikult väljendades saad sa tänapäeval sõimata igal juhul, ole sa kriitik või mitte. Kõige jubedam asi siin ilmas on aga enesetsensuur.
Teisalt ei taha tagasi ka aegu, kus kriitiku teatrisse saabudes hakkas näitlejatel akside vahel ringlema jutt, et täna on jälle üks kuri saalis, ning näitlejad olid lukus mis lukus. Etendus oli rikutud, sest kriitikuid kardeti. Need polnud just parimad etenduskorrad. Ma loodan siiralt, et see aeg on
möödas.
M. V.: Olen nõus, et hinnangute variatiivsus, vahel lausa äärmuslikult vastanduvad arvustused ühele lavastusele löövad üldpildi sassi. Nii lugejail kui ka tegijail. Igaüks nokitseb eraldi justkui suletud ringis oma teadmisi, kogemusi ja muljeid interpreteerides. Meie teatrikriitikast on kadunud diskussioon, intensiivne arutelu, erinevate stiilide ja teatrisuundade tõlgendamine. Üldistamine, kaardistamine, suurema pildi analüüsimine — need oskused jalutavad vist tasahilju kaduviku teele. Kui lisada need arvustused, millest valdav osa kulub näidendi abitule ümberjutustamisele, siis vahel tundub, et isegi kriitika lihtsad põhitõed ja käsitööoskused on määratud hääbuma. Võib-olla ma satun liiga sageli üheülbalisi kirjatükke lugema.
Põhjust pole vaja kaugelt otsida. Meie kultuuriajakirjandus vajab toimetajat. Nii erameedias kui ka ajalehes Sirp, ajakirjas Teater. Muusika. Kino töötavad inimesed, kes selle eest palka saavad. Ometi, toimetaja oleks justkui helendava arvutiekraani sisse kadunud või ära eksinud uitaja, tema sisuline roll on nähtamatu. Meie teatrikäsitlustest on kadunud paljud žanrid: näitleja- ja rolliportreed, lavastajate loomingut käsitlevad analüüsid, teatrihooaegade ülevaated, vestlusringid, kommentaarirubriigid.
Eraväljaanded võivad selle žanrivaesuse välja vabandada suure töökoormuse või rahapuudusega. Õnneks on Maaleht säilitanud teatrioaasi, kus lubatakse tegutseda Margus Mikomäel. Postimehe Nädal annab endast ka parima. Aga riigilt toetust saaval Sirbil, Teater. Muusika. Kinol ja ERRi kultuuriportaalil oleks viimane aeg tardumusunest ärgata ja hakata kontseptuaalselt mõtlema.
ERR teatrikunsti, erinevate kultuurivaldkondade kajastajana on omaette lootusetu nähtus. Kultuuri kajastavad saated üritatakse pakendada meelt lahutavasse vormi. Karjuv puudus on näiteks „Aktuaalses Kaameras” professionaalsetest kultuuritoimetajatest — Reet Weidebaum ei jõua kõike üksi hallata ega silma peal hoida, mis AKs toimub. Tal tuleb ju samas kultuuriuudiseid teha. AK uudistes pole prioriteedid paigas, väärtushinnangud on ähmased. Kui meie teatriuuendaja Jaan Toominga surmapäeval avaldab AK kurva uudise saate lõpus, enne ilmateadet, ametliku portreepildi taustal loeb saatejuht vurinal ette Vikipeedia-sarnase teksti Jaan Toomingast, siis on midagi ikka väga valesti.
K. S.: Teatrielu ülevaade, diskussioonid, teatrite, lavastajate, näitlejate loomingu analüüs võiks olla tegelikult „Teatrielu” funktsioon, sealt leiab aeg-ajalt ka selliseid tekste.
M. V.: Jah, üksikuid ülevaateid „Teatrielus” ilmub, kuid viimaseid väljaandeid lugedes tundub, et teatriaasta ülevaatekogumiku on kaaperdanud teatriteadlased. Teoreetiliste artiklite mass ei anna kuigivõrd tagasisidet ega ülevaadet sellest, mis meie teatris toimub. Tartu ülikooli teatriteaduse õppetooli õppejõud, baka- ja magistritööde juhendajad loovad isikupärast, kallutatud teatriajalugu — sellist, nagu nemad sellest aru saavad. Olen päris palju lugenud õppetooli doktori-, magistri- ja bakalaureusetöid, teadusartikleid, mida on avaldatud kogumikes, ka „Teatrielus”. Aastatega on teatriõppetool kujunenud nn esimeseks kolonniks, kes jäädvustab ja tutvustab meie teatrit olgu teadustöödes, artiklites, rahvusvahelistel festivalidel. Teatriteadlastena teevad nad tõsist tööd. Ometigi loen ja vahel mõtlen — kas lisaks nende inimeste vaatepunktidele leidub veel teisigi
nägemusi?
K. M.: Muide, „Teatrivahis” toimub alati midagi toredat, sest seal visatakse vastastikku teemad õhku ning diskussioon sünnib kohapeal, on huvitav ja spontaanne. Enamasti valitakse sinna ka juba need lavastused, mis on n-ö künnise ületanud, millest tasub rääkida.
M. V.: Nõus. Kuulasin kunagi neid saateid Vikerraadiost suure huviga. „Teatrivahis” oli olemas see diskutiivsus, avatus, arvamuste ja nägemuste paljusus, kirglikkus. Kõik see, millest nüüd meie teatripeegelduses puudust tunnen. Mingil hetkel jäi mul kuulamine soiku, vist siis, kui ERR selle saate podcast’ina kuskile nurga taha peitis. Nüüd vahendab saadet TMK.
Oeh, miks ometi juhtusin hiljuti kuulama maikuu „Teatrivahti”3, kus Valle-Sten Maiste ja Madis Kolk analüüsisid EMTA lavakunstikooli XXXI lennu ja Juhan Ulfsaki lavastust „Ei usu!”. Saate üks põhitegija Meelis Oidsalu oli seekord küsija rollis. Nii kohutavalt piinlikku vahutamist, kus kaks meest stuudios kaotavad jutuhoos alatasa mõttejärje, pole ammu juhtunud kuulma. Eriti hämmastas Valle-Sten Maiste ennastunustav hoog ja tarmukus. Ta tundis end hetkel justkui eksimatu oraakel ja oli vist kuulajad unustanud… Valle vabandas oma argumente ja võrdlusi tuues ette ja taha, et tegelikult pole ta oma väiteid toestavaid artikleid lugenud (maksumüüri taga!), viitas enesekindlalt saadetele, mida ei olnud näinud (mul ei olegi televiisorit!) jne… Kuulasin jonni pärast saate lõpuni, et teada saada, kas härrased leiavad oma mõtteudus teeotsa üles. Ma pole Tre Raadio saate „Räägime asjast” kuulaja, aga üks Facebooki sõber transkribeerib kohusetundlikult selle saate esinejate, isa ja poja värvikamaid lõike. Kahjuks kuidagi väga sarnaselt kõlas too maikuu „Teatrivaht” — oma häält ja mõtteid imetlevate etableerunud meeste jututuba. Mõtlesin muigamisi: podcast’id on saatanast!
Paljudel väljaannetel paraku puudub selline võimalus, millele Kaie viitas. „Teatrivahi” saatetegijate valikuvabadus on suur. Kurnatud ajalehetoimetaja on päeva lõpus lihtsalt õnnelik, et artiklid potsatasid viimasel minutil meilikasti ja kultuuriküljed said täidetud.
V. K.: Aga milline rõõm on lugeda artiklit, kus sul toimetajana ei olegi midagi toimetada! Võib-olla kaks koma paned, aga mõte on nii täiuslik. Seda kohtab tänapäeval väga harva.
Ja siinkohal olen küll oma hea sõbrantsi Margotiga nõus: elu- ja isikuportreesid näitlejatest ja lavastajatest meil jagub, aga enamik neist on nii-öelda pehmekesed. Meie jätsime need meelelahutuslikud intervjuud mõistagi oma töös kõrvale. Pole ju kriitika! Ent rolliportreede osas on tõesti ikaldus. Ja tuletan meelde, et meie žürii on Reet Neimari nimeline. Kuidas hea kadunud Reet omal ajal näitlejad lahti muukis, ei tea…
M. V.: Olen tänulik, et meedias on avatult ja üpris palju hakatud rääkima eestlaste vaimsest tervisest. Samas hakkab tasahilju süvenema mure noorte näitlejate tervise pärast. Nii asjalikus kui ka meelelahutusajakirjanduses ilmub viimasel ajal noorte teatritegijatega üsna palju intervjuusid, teatriloomingust libisetakse neis õrnalt üle, paar lauset sissejuhatuses, ja ülejäänud pika intervjuu jooksul võetakse jutuks depressioon, läbipõlemine, enese taastamine, meditatiivsed ja muud enesepuhastusvahendid, vahel tehakse juttu ka toitumisest ja meigitarvetest. Ma ei söanda ega taha iialgi halvustada ühegi inimese tervisehäda. Kuid näitlejail peaks olema siiski nii palju tarkust, et mitte lasta ajakirjanikel enesega manipuleerida.
K. S.: Minu meelest on toimetaja roll just päevalehtede juures ülioluline. Ma jätaksin Sirbi ja Teater. Muusika. Kino kõrvale ning räägiksin Eesti Päevalehest ja Postimehest. Ma saan aru, et neil võib vahel olla argument „Aga minu lugejad tahavad seda”. Kuid siiski peaks toimetaja tõmbama selgema piiri, millest kirjutada meelelahutusena ja millest kunstina, ja tajuma ära, millest on üldse vaja kirjutada ja millest mitte, mitte alluma teatrite turundustegevusele, mis püüab igal juhul saada uuslavastuse tutvustust, reportaaži, intervjuud näitlejaga või arvustust lehte.
M. V.: Olukorras, kus teatrit on nii palju, muutub toimetaja roll ülimalt oluliseks. Selge see, et praegune kriitika ei kata kogu teatripilti, kui aasta jooksul esietendub üle 200 uuslavastuse. Ja kas on vajagi? Tuletan veel kord meelde, et ajaleht Eesti Päevaleht enam paberlehel ei ilmu. Olen isegi mõelnud, miks on mõni lavastus arvustada võetud. Kas seetõttu, et kirjatükk jooksis magavale kassile lihtsalt suhu? Kirjutada võiks hoopis olulisematest teatrinähtustest.
Tuline kahju, aga Eesti Päevalehe veebiversiooni lugedes miski nüüd kriibib. Veebiajakirjandus ja sotsiaalmeedia panid aluse tõepõhjata või tõejärgsele ajastule. Veebiajakirjanduses ilmuvad valed, poolikud tõed, programmide kohmakalt tõlgitud uudised. Klikkidele orienteerunud tehisaju on mind ära tinistanud — pannud kahtlema ajakirjanduse tõepärasuses. Midagi peaksid veebiportaalid ette võtma, et eristada solki ja ajakirjandust.
Oot, meil on ju paberile trükitud Eesti Ekspress ja selle lisaosakond Areen, mis oli kunagi tõeline kultuurilisa! Nüüd ei ole sellest midagi alles jäänud. Kohe laekub näpuviibutus teemal: ära jaura, et kunagi oli rohi rohelisem! Koos Kalev Kesküla, Harry Liivranna, Liis Pajupuu ja Tõnu Kaalepiga oli 1990-ndate alguses Ekspressi kultuurilisa toimetamine meile kõigile puhas vaimline nauding, tundus, et oleme uue kultuuriajakirjanduse lävel. Nagu seda ka Eesti Vabariiki üles ehitades tajuti — loome midagi uut ja enneolematut.
Ja nüüd? Ma ei soovi suhelda pimeduses kobamise eest hoiatava nädalalehe kultuurilisa uimas toimetajaga, kes paari tunniga mälukaotusse langeb, kuigi trükikojas oodatakse hilinenud kultuurikülgi. Ei taha suhelda päevalehe kultuuritoimetajaga, kellele saadan ilmunud artikli teemal asjaliku info, mille võiks veebis artiklile lisada, ja ta vastab: kuule, ma ei viitsi! Ei taha usaldada viie ajakirjanduskorüfee mälestusartiklit suvereporterile, kes mängleva kergusega varastab meie artikli pealkirja ja kaunistab sellega hoopis oma kirjutist. Kiiruga kogutud kultuuriinimeste arvamusi presenteerib suvereporter aina korduvate sõnadega: ütleb, nendib, räägib, mainib, kinnitab, lisab, meenutab…
Uus meediakäitumine hajutab teatri ja kogu kultuuri veebiportaalidesse laiali, kujundab inimeste suhtumist lihtsameelsete ja lõbustavate pealkirjadega, peidab väärtajakirjanduse klikilugude taha. Algoritmid mängivad meiega kassi-hiire mängu — jääb mõni kultuuriartikli lugemine hetkeks pooleli, tahad hiljem selle juurde tagasi pöörduda, ent juba on artikkel katkematu uudistevoo klikkide taha kadunud. Veebimeedia annab iga päev tulede ja viledega märku, et oleme kultuurikatkestuse lävel.
Ajalehtedesse on õnneks jäetud kirjutama üksikud mohikaanlased. Teiste hulgas kiidan Jaanus Kullit, kes avaldab Õhtulehes põhjalikke ja pikki intervjuusid kultuuritegijatega, meenutab omaaegseid kultuuritippe ja hoiab kultuurimälu. Ja Margus Mikomäge.
V. K.: Just, sama teeb Maalehes ju Margus Mikomägi. Aga mina ei tea ka, kuidas teha tänapäeval kultuuri puudutav osa meedias nii köitvaks, et tavalugeja ehk kultuuritarbija selle üles leiaks. Üks on kindel: toimetajad, ärge muutke pealkirja! Ärge muutke sissejuhatust, mille autor on kirja pannud. Ka üks vale foto artikli juures võib kõik pea peale pöörata. Ma rõhutan, et me elame rööprähklemise ajastul. Meediapilt võib olla petlik. Üks, mida ma tahan — rääkima peab alati ausalt. Hea ja ka manitsev sõna peaks jõudma alati kohale.
M. V.: Kahju on sellest, et teatritegijad ise kirjutavad nii harva. Kas ei võta nad vaevaks sulge pihku haarata või neilt ei tellita. Häid kirjutajaid on meil lavastajate ja näitlejate hulgas küll ja veel. Meie teatrimõte ja teatri mõtestamine ei tohiks jääda ainult kriitikute ja teatriteadlaste kanda.
Tore, et noori kirjutajaid on juurde tulnud, mulle see meeldib. Olgugi et mõne noore algus on konarlik. Keeruline ellu viia, aga oleks vahva, kui iga uus tulija saaks kriitikaskeenele astudes kaasa oma mentori. Mäletan, et kui 1992. aastal Tartu Ülikoolis teatriteaduse õppetool asutati, siis pärast esimesi diplomeid ei tulnud ega tulnud aastaid Tartust uusi kirjutajaid. Nad läksid tööle teatrite kirjandustubadesse või pudenesid mujale. Kuigi pikisilmi oodati kriitikasse haritud noori inimesi.
K. S.: Mina olin üks neist, kes õppis teatriteaduse erialal 1990. aastate teisel poolel, ja mäletan tõepoolest, kuidas meid oodati ja küsiti, miks me ei kirjuta. Aga me ei julgenud asuda sellele vastutusrikkale positsioonile.
K. A.: Eks tänapäeval ole olukord sarnane. Nendest, kes teatriteaduse bakalaureuse- või magistriõppe lõpetavad, ei tule mühinal uusi teatrikriitikuid. Bakalaureuseõpet lõpetades ei pruugi noor inimene end kohe piisavalt pädevana tunda, et kriitikat kirjutama hakata, ning kõik ei lähe ka magistriõppesse edasi. Samas ei plaanigi suurem osa inimesi, kes tulevad teatriteadust õppima, hakata teatrikriitikuks. Arvan, et üks põhjus, miks kriitiku amet ei ole atraktiivne, peitub selles, et tegu pole täiskohaga tööga. Ainuüksi vabakutselise teatrikriitikuna pole ju võimalik rahulikult ära elada — peaksid end peast segaseks kirjutama, et ots otsaga kokku tulla.
V. K.: Aga kas tänapäeval on üheski eluvaldkonnas võimalik vabakutselisena ära elada? Laula siis parem sellest, mis hinge puudutab…
K. A.: Mitme valdkonna vahel pendeldades on see ehk siiski võimalik.
Aga Margoti rõhutatud toimetaja roll on oluline ka noorte kriitikute pealekasvu seisukohalt. Näiteks ERRi kultuuriportaal võiks olla platvorm noortele kirjutajatele, sest neil ei ole ruumipiirangut, aga kui toimetaja ei anna mingitki sisulist tagasisidet, ei võimalda see noorel areneda. Mõttearendust puudutavat tagasisidet olen kirjutajana tõtt-öelda saanud ainult Värske Rõhu toimetajalt Hanna Linda Korbilt.
Kriitikuamet on üldse väga üksildaseks muutunud, sest tagasisidet ei anna ka teatritegija. Üldjuhul vastatakse ainult siis, kui artiklis tekitab miski suurt pahameelt, aga kui artikkel on hea ja kriitik sõnastab midagi olulist, siis ei ütle keegi enamasti midagi. Võiks normaliseerida kriitikale vastamise, mõtete-küsimuste edasiarendamise.
K. S.: Teatriringkonnas räägitaksegi kriitikast vähe. Minu imestuseks paljud teatriprofessionaalid ei loe arvustusi, mis ei puuduta neid, ning kõiki arvustusi ei loe ka teatriuurijad. Aga sellest aastast on ka vastupidine näide: Sirbis ilmunud Linda Ohe arvustus lavastusest „Mure staatuse pärast”, mis kuuldavasti tekitas teatriinimeste hulgas elavat diskussiooni. Ilmselgelt on tegu pseudonüümiga, nii et on spekuleeritud, kes selle taga peitub.
M. V.: Vastan Karinile, et tagasisidet (ja ka toimetamist) vajavad nii noored kui ka kogenumad kirjutajad. Kui minu akadeemiline ema ja kolleeg, ajakirja TMK teatritoimetaja Reet Neimar siit ilmast lahkus, siis tundsin end üksi ja abituna. Kellelt ma nüüd nõu küsin, kellele oma artikleid enne ilmumist lugeda annan? Reet ei töötanud enam ajakirja toimetuses, ei saanud temalt üle laua küsida, et kuidas edasi. Kui oli vaja nõu ja abi, siis ikka helistasin talle. Reet Neimar oli mulle kui kindel kants ja varjupaik. Reet oli põhjalik ja valmis tundide kaupa analüüsima, taustu selgitama, teatriajalugu meenutama. Juba raskelt haigena, kui jaksu ei olnud, piisas mõnest Reeda vihjest või märkusest, et mu kõhklusi hajutada.
Teatritegijate kirjutised, nende arvamused teatrist ja kriitikast tõstaks teatrielu toonust. Tormi ja tungi võiks küll rohkem olla!
V. K.: Tagasiside puudus on ühine nii teatrikriitikul kui ka näitlejal. Näitlejale ei ole jube mitte see, kui sulle otsesõnu öeldakse, mida sinust arvatakse, jubedam on see, kui sinust sõnagi ei räägita. Eriti kui on väike trupp ja ainult ühte näitlejatest ei mainita. Samamoodi tunneb end arvustuse kirjutaja, kui arvustus ei lähe justkui kellelegi korda.
Ja ma ei usu ühtegi näitlejat, kes väidab, et ta ei loe üldse kriitikat — see on puhas poos!
M. V.: Aga kui palju on nüüdisajal teatrikriitikute ja -teadlaste vahel sisulist suhtlemist — arutelusid, ägedaid diskussioone, mis jõuaksid avalikkuse ette?
K. A.: See on minu meelest üsna juhuslik, pidevat salongilikku tegevust ei ole. Teatriteaduse Üliõpilaste Loož pole ka praegu aktiivne — kokku peab saama väga entusiastlik kamp, et sealne elu käima tõmmata. Tänapäevane ülikoolielu ei soosi erilist kambavaimu, sest igaüks võib oma tunniplaani ise kokku panna, nii et kursused killustuvad. Ja kas (noortel) inimestel üldse on enam huvi formaadi vastu, kus tullakse lihtsalt kokku ja arutatakse? Mingil osal küll, aga see ei ole enamus.
K. S.: Teatri teemal niimoodi veel arutletakse, aga mitte niivõrd teatrikriitika teemal. Ma julgustaksin igatahes kõiki, kes kriitikat loevad, et lähme ja ütleme inimestele, kui nende kirjutis on meid puudutanud.
M. V.: On, mille üle rõõmustada. Ent nagu eespool mainisin: teatrikriitik ei tohi olla pelgur ja toimetajad tuleb uuesti ellu äratada, lugupeetud meediamajad ja peatoimetajad!
Aastaid tagasi öeldu kehtib ka täna, siin ja praegu, Eestis. Kuigi meie ajalehtede, tele- ja raadio kultuuritoimetused on peaaegu olematud. Briti muusikaajakirja The Wire peatoimetaja Tony Herrington andis 15. mail 2010 Eesti Päevalehele intervjuu, milles sarjab Briti lehtede kultuuritoimetusi: „Tundub, et nad on juba ammu loobunud igasugustest katsetest teha kultuuriajakirjandust, mis pakuks lugejale reaalset väljakutset, räägiks kunstist, sellest, mis on kellelegi päriselt oluline, paneks lugejaid reaalselt mõtlema selle üle, mida neile serveeritakse, tekitaks neis selle materjaliga isikliku sideme ja paneks neid küsimusi esitama.”4
Üles kirjutanud KARIN ALLIK
Kaur Riismaa, tänavune Reet Neimari nimelise kriitikaauhinna laureaat.
Kuvanope Henry Griini videost
Viited:
1 Enn Siimer, Meelis Oidsalu 2023. Kas teatri esindusnägu või juhuslikkuse paraad? — Sirp, 29. IX.
2 Valle-Sten Maiste 2024. Mati Undi näiliselt laisk võitlus. — Teater. Muusika. Kino, nr 2.
3 Valle-Sten Maiste, Meelis Oidsalu, Madis Kolk 2024. Teatrivaht: EMTA lavakunstikooli XXXI lend ja Juhan Ulfsaki „Ei usu!” Von Krahli teatris. — Teater. Muusika. Kino, nr 5. — https://www.temuki.ee/archives/10037
4 Mart Niineste 2010. Ellujäämise kunst: kuidas teha head muusikaajakirja. — Eesti Päevaleht, 15. V.