Pärnu poisina pole ma näinud Kaljot teatrilaval kasvõi kuulsat Tootsi tegemas, kuigi me mõnikord oma Koidula-kooliga ikka tegime teatridessante pealinna. Sedasi sai isegi „Deemon” Georg Otsaga Estonias ära vaadatud, küllap 1953—54…
Kui väsima kippuvat mäluketti õrnalt raputada, võib maha mureneda kõiksugu põnevaid pudemeid. Sealt nad siis kuidagi mulle appi tulevad. Vaata — 1955. aastal on Pärnus suured filmivõtted ja muidugi olen oma Smenaga (see on fotokas) platsis. Tallinna filmivabrik teeb „Jahte merel” ning seal näengi esimest korda Kaljo Kiiska, nime poolest teine režissöör, päris elus ilmselgelt rohkem tõlgi rollis täisvene meeskonnale. Võtteplatsid Vana-Pärnus ja jahtklubis, kus minagi klassivendadega veidi sebin.
Edasi on tore helilõik, mille teen kuuldavaks Lennart Meri Pilviku kodu keldrist leitud lindilt. Eesti Raadio toimetaja Lennart intervjueerib Soome raadiole Kaljo Kiiska umbes 57.–58. aastal: Ma usun, et võib-olla režissööril on ka mingisugused lemmikteemad, mida ta tahaks kunagi filmilinal näha. Milline oleks teie suur unistus, kui nii küsimust asetada tohiks?
Kaljo Kiisk: Hee-hee… Unistust ei tahaks just siin, jah, mikrofoni ees reeta kõikidele… Muidugi on olemas ka minul omad väikesed salajased mõtted. Mind isiklikult erutab ja ma loodan, et võib-olla kunagi ehk tuleb moment, kus ma hakkan ekraniseerima Mait Metsanurga „Ümera jõge”.
Olgu öeldud, et see on Lennarti esimene tähelepanuavaldus kinole, filmile ülepea.
„Ümera jõge” pole siiani tehtud, ees ootab mitu kehvavõitu filmi venelastest tegijatega, kus Kaljo, hambad risti, siiski ametit õpib. Huvitav ju, et Harju tänavale tulevad oma debüütfilme lavastama peaaegu üheaegselt Jüri Müür ja Kaljo Kiisk. Müür „Ühe küla meestega” on platsis 1961, kus Kaljo teeb „sutsu” joodikust paadimotoristi rollis kõva lauluga: Kui sooner tuli Hullist / ja raske oli last, / siis Kattegatis murdus / tal tormis laeva mast… Kiisa „Jääminek” valmib 1962. Vaatajate vastuvõtt on ettevaatlikult heatahtlik või soodne. Helisaalis kohtun lõpuks ka Kaljoga…
Filmivana seab meie lugusid oma tahtmisi mööda, palju aastaid hiljem kutsub Kaljo mind oma kolme mängufilmi helimeheks. Uue sajandi hakul intervjueerin Kaljo Kiiska oma pika portreefilmi tarvis kaasteelisest Jüri Müürist. Ja ennäe — samadel päevadel teeb Jüri Sillart portreefilmi Kaljost („Sest ma nagu linnukene”, 2004)!
Jüri Müür on juba teisel kaldal, ta sureb 55-aastaselt 1984, Kaljolt on sõbra matustelt valusad read: Inimese elu on nagu küünal. Jüri oma põles nagu tuuletõmbes — kord lahvatas võimsaks leegiks, kord hoidis vaevaliselt end tahi küljes kinni, kui tuuleiilid tormiks tõusid. Mõnikord, nagu mängur vene ruletist, proovis ta ise viimset piiri.”
Olen kuidagi rabe oma küsimistega — „Jüri teeb viis mängufilmi, kus mängivad ainult eesti näitlejad, sinul on „Hullumeelsuses” tõeline rahvusvaheline rügement? Eestlased, lätlased, leedulased, venelased, valgevenelased…” Kaljo vastused on eht-kiisalikult hüplikud, ürgnäitlejana ta m ä n g i b sulle vastuse, ole ise mees ja mõistata: „See oli niisugune alateadvus, mitte mingi edevus või totter otsimine üle terve ilma. Tahtsin leida maksimaalselt kümnesse, et see inimene oleks psühhofüüsiliselt õige, et kasv oleks…, et ta, ahhaa — silmad oleksid tumedad…”
Aga miks Jüri nii ei teinud? Kahekesi tulest ja veest — jah, tuliveest — läbi käinuna on Kaljo siinkohal nõutu: „Ma ei tea. Jüri oli tubli poiss, ta tegi siin võib-olla isegi raskemat tööd, et võttis eesti näitlejaid ja möllas nendega ja saavutas enam-vähem selle, mida ta tahtis…”
Nende esimene kohtumine on juba 1960. aastal Moskvas Eesti esinduses. „Trepist tuleb alla üks noormees tumedas mantlis. „Mina olen Jüri Müür, Juhani poeg…””
Minu viimane kohtumine Kaljoga on Eesti Raadio Valge saali all tänaval — „Ma ei taha enam „Õnne 13-s” kaasa lüüa. Kaks-kolm episoodi ühe vahetusega, tekstigi ei jõua pähe õppida. See ei ole tõsine töö…” Ja läheb oma õõtsuva kõnnakuga Tina tänava poole, koju.
Pilt 01. Siia tuleb juurde mõelda Jüri Müüri kirjatükk toonasest „Sirbist”, täpselt 50 aastat tagasi! „Kaljo Kiisk on väga hea sõber ja seltsimees. Kõik eespool toodu on fakt ja dokumentaalselt tõestatav.”
Pilt 01A.Suvel 1955 Vana-Pärnu kaldapealsel. „Jahid merel” ja Kaljo tülpinud näoga kalameeste võrgusaba hoidmas — ju siis nii oli vaja. Otse tema taga oleks nagu Petka-Peeter Linzbach, selle loo kunstnik. Ning muud asjaosalised…
Pilt 02. Ja juba „Vallatud kurvid” 1959. Vasakult helimees Harald Läänemets-Tiu, Terje Luik, Kaljo Kiisk, Erik Kruuk. Kaamera taga Edgar Štõrtskober, assistent Ivan Valuiski ja režissöör Juli Kun.
Pilt 03. Operaatoriks Jüri Garšnek, vägesid juhatab Kaljo Kiisk. Kuressaares, otse loomulikult Kingissepas, 1965. aastal. „Me olime 18-aastased” — Kaljo peiarlik film sinimustvalge lipuga!
Pilt 04. Koolipoisid laulavad täiest kõrist „Jää vabaks, Eesti meri…” Kõige ees Jüri Müür sõjalise kasvatuse õpetajana. „Igal õhtul viidi lipp ilusti miilitsa pisikesse tuppa, valvur oli juures” — Kaljolt. Toompeale jõuab sinimustvalge alles 25 aasta pärast.
Pilt 05. Üks tore 65. aasta jaaniõhtu Kuressaare külje all. Kaljo oskab filmirühma koos hoida — mitte kõik režissöörid seda ei suuda. Assistent Teet Taumi ja Kaljo.
Pilt 06. Lääne poolt Väinamerd raudselt parim šašlõki grillija Jüri Müür ja peaoperaator Jüri Garšnek. Värsked sibulavarred, batoonisaiad…
Pilt 07. Piltnikku on saare „murdja”-õlu juba hakanud mõjutama, anname talle andeks ebateravuse. Istuvad Kaljo ja Merle Karusoo, kes siin filmis ühte koolitüdrukut mängib. Taga paistab Jüri Müür, suits suus.
Pilt 08. Töine tegevus jaaniõhtul — Kaljo rüüpab õlut, šašlõkki proovib selle pildi tegija Illis Vetsi tollane abikaasa Milla, paremal baretis assistent Andrei Dobrovolski. Hoopis taga on aimatav ka aserežissöör Raimund Felt.
Pilt 09. Kaljol on käes värsked sibulavarred, eks ikka grillivarraste keerajatele. Pildi tagant kostab akordionimängu asedirektor Karl Levollilt. Tantsupildid siia siiski ei mahu.
Pilt 10. Assistent Teet Taumi ja Kaljo ühes Saaremaa kirikus. Siin tuleb üks episood üles võtta.
Pilt 11. Kaljo Kiisk kirikus.
Pilt 12. See film, see „18-aastased” on Kaljole kui köietrikk, mida mäletatakse enamasti selle sinimustvalge marssimise pärast. Vanapunased ei oska seisukohta võtta…
Pilt 13. Sellised filmieelsed pildid on üpris haruldased. Kevad 1968, „Hullumeelsuse” võttekohtade otsingul. Filmi direktor A. Pessegov, assistent H. Malmsten, admin. A. Mihkelson, asedirektor K. Levoll, stsenarist Viktors Lorencs ja Kaljo Kiisk.
Pilt 14. Sama ekspeditsioon kevadel 1968. Kas see võiks olla juba Alatskivi lossi pargis? H. Malmsten, K. Kiisk, V. Lorencs, A. Pessegov.
Pilt 15. „Hullumeelsus” — töö käib. Režissöör seob isiklikult poomisköit Inimesele number 1 (V. Blēdis).
Pilt 16. Siit alates olen ise skaneerinud filmi fotograafi Tanja Dobrovolskaja(Putniku) negatiive (kasutamiseks teatavate temapoolsete piirangutega). Alatskivi lossi eesõues, Viktors Lorencs ja Kaljo Kiisk.
Pilt 17. Kas Kaljo aimab eesootavaid raskusi? Otse loomulikult…
Pilt 18. „Hullumeelsuse” võtteplatsi klassikaks saanud pilt — näitlejad, klapilööja Merike Ratas, Kaljo, operaator Anatoli Zabolotski, assistent Mihkel Ratas ja valgustaja Enno Laats.
Pilt 19. Willy — Bronius Babkauskas, Sophie — Mare Garšnek ja Kaljo Kiisk.
Pilt 20. Kaljo astub koos „saksa sõduritega”. Ega ma tea, mis tema sisemuses sellistel hetkedel toimub, kes ta 24 aastat tagasi samasugust mundrit kandis. Muide, ühel säärasel marssimise pildil näen „sakslaste” hulgas ka Evald Aavikut!
Pilt 21. Foto otse sünnipäeva-albumisse — Alatskivi mõisa hobused, rahulik mõisahärra. Fotograaf Tanja Dobrovolskaja(Putnik) on paberite peal kui „kunstnik-dekoraator”!?
Pilt 22. Windisch — Jüri Järvet lillepõõsas. Kaameraks paistab olevat „Rodina”, sest operaator Zabolotskile sedasi meeldib. Kaamera juures kükitab Mihkel Ratas, fookusevedajaks siin Tiit Berg.
Pilt 23. Üks kena pilt purskkaevuga. Näitlejat ei julge tutvustada…
Pilt 24. Inimene number 1 on päriselt olemas (V. Blēdis), maa seest paiskuva käe suhtes jään kõhkvele. Kuipaljukest sääraseid võtteid filmi alles jäi?
Pilt 25. Ega see kõikse soliidsem pilt pole filmirühmast, eriti režissöörist, aga suveleitsak Alatskivi lossi valge müüri ääres on uskumatu!
Pilt 26. Ilmselt mingi jama kaameraga, Kaljo püüab olla rahulik. Ma tunnen ära tippspetsist kaameramehaaniku Paša Štšukini — küll kõik kohe laabub selle „Rodinaga”.
Pilt 27. Noh, tänane noor filmitargutaja nimetab seda Windischi (J. Järvet) brechtilikku roomamise stseeni vananenud kujundiks. Kaljo kõrval seisab Willy (B. Babkauskas).
Pilt 28. Totaalne keskendumine! Kaljo, A. Zabolotski, valgustaja Ado Täker, Merike Ratas ja tähelepanu fookuses Willy — B. Babkauskas.
Pilt 29. Viimane pilt Tanja Putnikult „Hullumeelsuselt”. Nagu kombeks, peab režissöör siiski ise ka korraks ekraanilt läbi libisema. Sama suupilli mängib Kaljo mulle ka oma „Metskannikeste” filmis.
Pilt 30. 1972. Kaljo teeb oma ainsat „naistekat”. Nimeks tuleb „Maaletulek”, Kaljo ise paremal äärel eriti heas tujus. See foto on minu ainus pilt „Maaletulekult”, üles võttis tulevane kolleeg ja assistent Jaak Elling.
Pilt 31. Lillepottidega Jüri Müür ja Kaljo Kiisk, noorem kolleeg Arvo Valton on pandud sünnipäevakõnet pidama. Lembit Remmelgas, mängufilmide peatoimetaja saab 60, veebruar 1981.
Pilt 32. Siin ollakse Pärnu miilitsamaja lasketiiru keldris. Minu ainus pilt Kalju Komissarovi „Tavatust loost”, ma ise mikrofoniga vehkimas. See peaks olema nn heliduubel, Kaljo Kiisk kui miilitsakapten. Aasta on 1973, teen samal ajal poolsalaja Soosaare „Kihnu naist”…
Pilt 33. Sügis 1978, Kaljo Kiisk ja Andres Ots ETV telelavastuses „Hiiobi sõnum”. Režissöör Helle Karis-Murdmaa on selle loo instseneerinud ja lavastanud Peet Vallaku novelli „Relvad vastamisi” järgi. Andres Ots on Kaarli, Kaljo on tema kälimees Pärtel.
Pilt 34. Üles võetakse Iduste külas, nüüdses Ivaste külas Kambja vallas, oma 15 km Otepäält. Peaaegu et esimene stuudioväline telelavastus armetult vanade kaamerate ja videomagnetofonidega.
Pilt 35. „Terav ja värvikas suhtedraama” ütleb Enn Lillemets, hea Peet Vallaku tundja. Kahjuks on Eesti Televisiooni arhiivis säilinud vaid mingi lõpuni viimistlemata mustandversioon, kus pole muusikat ja tõenäolisi autoritekste. Sealt ka need filmifotod.
Pilt 36. Veidi kahtlases armukadedushoos Pärtel ütleb oma naisele Ellule (Malle Pärn): „Sina surid täna õhtul kell veerand seitse!…”.
Pilt 37. Ja see talumees, see Pärtel, ajab habet, valmistudes oma elusa naise matusteks. Tunnistan — minule jääb edasine lugu tüseda psühholoogilise põhjata, aga tegemist on klassikaga. Siin ei vaielda…
Pilt 38. „Mul on täna niisugune päev, matan oma naist” ehmatab Pärtel (Kaljo Kiisk) teisi kodulisi.
Pilt 39. „Olen nüüd lesk. Sina, Kaarli, tead küll, mis tähendab kaotada hea naine…” Ja vaata neid Kaljo silmi — kõhe on…
Pilt 40. Ja laulabki kirstu peatsis: „Isa sinu palge ette/ vaikselt leinas kummardan/ uskudes et sinu kätte…” Laulnud on Kaljo ju paljudes filmides, häält tal on…
Pilt 41. Viimne suudlus? Kaljo — Pärtel ja Malle Pärn — Ell. Selle üksjagu kummalise telelavastuse tele-esilinastus on 17. veebruaril 1979, tootjaks Tartu stuudio.
Pilt 42. Kaljo on oma paljudes filmirollides sehkendanud hobustega. Kas ka ratsutanud? „Hiiobi sõnumi” korduslinastused on mais 79 ja augustis 89 (!) Ma ei leia praegu retsensioone…
Pilt 43. „Pärtel oli kavatsenud pidada selle matuse vaikselt ja pühalikult… aga matus võttis jõhkra ilme” — Vallakult. Aisakell läheb rangirinnuse külge.
Pilt 44. Paugud õhku, Kaarli irvitab: „Su naine oli vist kindral, ega muidu ei tõmmatud kahurist aupauke!”
Pilt 45 . Ning taas Kaljo suupilliga! Aga uskuge või ei — sedakorda on see juba Vallakul niimoodi kirjas. Et justnagu pulmalised oma vempude ja lõbusate lugudega…
Pilt 46. Finaalikaader — Pärtel, see veiderdaja, jätab siiski leinaristi suurde kasetüvesse lõikamata. Vähemasti teeb niimoodi lavastaja Helle Karis-Murdmaa, kes jõuab selle lavastusega valmis vahetult enne „Nukitsamehe” filmi Tallinnfilmis.
Pilt 47. Täna räägitakse üleminekuaastast 1993. Peeter Simm teeb „Ameerika mägesid”, Soomest laenatud kaameraga on Antti Härkänen, operaator Ago Ruus ja sügiskülmas lõdisev Kaljo Kiisk.
Pilt 48. See on üks esimesi koostööfilme laguneva Tallinnfilmi jäänustel. Oleme kusagil Lilleküla raudteetammi ääres, tagapool Peeter Simmi alaline montaažirežissöör Sirje Haagel, siin klapitüdrukuna. Ja Kaljo pole enam Kinoliidu pealik…
Pilt 49. Kaljo on töötuks jäänud muusik Albert: „Lähme meie kammerorkestri matustele…” Ta saab siin esimest korda kokku seiklejast Sassiga. See võinuks olla Tõnu Kargi suurroll.
Pilt 50. Kusagil elektrijaama keldrites. Sirje (Kärt Kross) ja tema vanaisa Albert (Kaljo Kiisk) on tulnud siia soojade torude vahele elama.
Pilt 51. „Ameerika mägedega” Lihulas. Peetersimmilik jant koertega, Kaljo on ootel. Seljaga seisab prantslasest fotograaf Mathieu Garçon, kes tulnud vaid nädalaks.
Pilt 52. Kaljo kutsikaga, tagapool Lihula oktoobris 1993.
Pilt 53. Pealavastaja Peeter Simm, töötu muusik Kaljo Kiisk ja kirikuõpetaja Andres Lepik. Ning taamal unustamatu Lihula söökla…
Pilt 54. „Aga elu on niisugune, midagi ei ole teha, kallid inimesed! Aeg on see, niimoodi on elu olnud. No kuidas me saame selle maha, välja lõigata? Aga hingest, siit, ei saa ju välja lõigata…” Kaljo Kiisk 5. septembril 2004.