35. „Jazzkaare” programm oli esinduslik ja laiahaardeline: siin võis kuulda nii vana bluusi kui ka uusimat, maailma tipptasemel džässi USAst ja oli ka mitmeid stiilipiire kompavaid või neid lausa ületavaid bände. Esmakordselt sai tänavu näha/kuulda ka džässist inspireeritud ja spetsiaalselt Eesti festivalile loodud nüüdistantsu ja džässmuusika kava „Heartbeats for Jazzkaar”.
21. aprill, Jaik: „Moral Paradox”, Jukka Eskola, Valter Soosalu & orkester
Bianca Rantala (vokaal), Jukka Eskola (flüügelhorn ja trompet), Joonas Haavisto (klaver), Jaska Lukkarinen (trummid), Antti Rissanen (tromboon), Jaan Jaanson (kitarr), Mihkel Mälgand (kontrabass ja basskitarr), Markus Eermann, Ville Vannemaa ja Ilmari Rönkä (puupuhkpillid), vokaalansambel koosseisus Karmen Rõivassepp, Anett Tamm, Marianne Leibur, Kaur Erik Pääsuke, Aappo-Matti Puhakka ja Norman Salumäe; keelpilliorkester, dirigent Valter Soosalu.
Bianca Rantala on arranžeerija, helilooja, klahvpillimängija, laulja ja pedagoog, „eesti-soome perest pärit Võru soomlanna”, nagu ta end tituleerib. Festivali avamise raske, kuid austava ülesandega tuli Rantala hiilgavalt toime. Temalt spetsiaalselt selleks festivaliks tellitud teose „Moral Paradox” (sisuliselt süit instrumentaalansamblile, keelpilliorkestrile ja vokaalsekstetile) esitamiseks oli ta kokku kutsunud esmaklassilise rahvusvahelise ansambli ja kuna siia lisandus veel keelpilliorkester, oli see kokku üks viimase aja suurimaid koosseise. Kogu seda mitmekesisust ohjas dirigendina oskuslikult Valter Soosalu.
Rantala iseloomustab ettekandele tulnud teost oma laulu „Valed värvid” sõnadega: „Vale, see on suhteline, vale võib olla ka truu. Elu päästa võib valge vale, olla kallim kui kõik muu…”. Selle mõtte tõlgendus jäägu igaühe enda teha.
Muusikast rääkides peab kindlasti alustama komplimendist teose autorile. See keeruline ja põhjalikult läbi töötatud süit oli autoril ühtlasi väga osavalt, solistide võimeid arvestades arranžeeritud. Eriti mõjuvad olid Jukka Eskola, aga ka Joonas Haavisto soolod. Kohe võis märgata nende solistide ja autori (kes ka ise laulis) omavahelist suurepärast koostööd, mis saabki tekkida vaid sissetöötatud kava puhul. Komplimenti väärib Bianca Rantala ka lauljana, tal on väga hästi intoneeritud, tugev ja ilus hääl. Olin üllatunud, kui kuulsin, et ta polegi kusagil välismaal õppinud, nagu nüüd moes on. Ilmselt on tegemist andega, mis ka läbi halli kivi välja lööb. Soovime talle edu oma ande arendamisel. Jään ootama uusi muusikaelamusi.
„Jazzkaare” avakontsert „Moral Paradox”: Bianca Rantala, Jukka Eskola, Valter Soosalu & orkester. Eve Saare foto
22. aprill, Jaik, kell 18.00: Eve Risser ja Red Dessert Orchestra kavaga „Eurythmia” (Prantsusmaa)
Eve Risser (helilooja, klaver), Alexandra Grimal (altsaksofon), Sakina Abdou (tenorsaksofon), Grégoire Tirtiaux (baritonsaksofon ja qarqaba’d), Nils Ostendorf (trompet ja analoogsüntesaator), Matthias Müller (tromboon), Tatiana Paris (elektrikitarr ja vokaal), Ophélia Hié (balafon, bara ja vokaal), Mélissa Hié (balafon, djembe ja vokaal), Fanny Lasfargues (bass), Oumarou Bambara (djembe ja bara), Emmanuel Scarpa (trummid ja vokaal).
Eve Risser ei olnud „Jazzkaarel” mitte esimest korda: 2015. aastal esines ta siin Jaapani trummari Yoko Oshimaga duos Donkey Monkey. Tema seekordne Red Dessert Orchestra pälvis 2023. aastal „North See Jazzi” Paul Acet Awardi. Tema plaadialbumit „Eurythmia” on nimetatud ka kõrbeorkestri albumiks ja see väärib tõepoolest seda nime. Siin on ühendatud Euroopa ja Aafrika muusikatraditsioonid, viiele klassikalisele puhkpillile on lisatud tugev viieliikmeline aafrikapärane rütmigrupp, milles vaid üks ansambli liige mängib traditsioonilist trummikomplekti, lisanduvad aga kolm djembe’t, kaks balafon’i ja bara. Üpris jõuline kõlapilt, kui arvestada, et suurema osa ajast mängivad üheaegselt viis löökpillimängijat.
Innovaatiline pianist ja helilooja Eve Risser kasutab oma muusika esitamisel nii tavaklaverit kui ka osaliselt prepareeritud instrumenti, mis annab vastavalt vajadusele kõlavärvi. Red Dessert Orchestra kava koosnes kolmest kompositsioonist, mille nimesid autor küll mainis, kuid mis mulle kahjuks meelde ei jäänud. Kõik kolm lugu olid üles ehitatud sarnase skeemi järgi: sissejuhatuseks mõni minut aafrikalikku rütmikat, siis umbes paar minutit euroopalikke, leinamarsiga sarnanevaid viie puhkpilli motiive, siis kellegi vabaimprovisatsiooniline soolo ja sellele kõigele lisaks eelmainitud nelja-viie löökpillimängija loodud temperamentne taust.
Esimene lugu algas väga intrigeerivalt: kitarrist näppis paar minutit kitarri potekaid, demonstreerides, millist kriginat nendega esile manada annab. Vähelubavale algusele järgnes siiski huvitavam lõik, kui Mélissa Hié esitas djembe’l (või oli see siiski balafon?) virtuoosse soolo. Sellele järgneski leinamarsiga sarnanev, puhkpillide viiehäälne lõik, milles sopransaksofonist Alexandra Grimal mängis tehniliselt keeruka soolo ning trompetist Nils Ostendorf demonstreeris oma häid tehnilisi võimeid jätkuvalt üliaktiivsete löökpillide taustal. Kava teine lugu toimis üldskeemilt samamoodi, vaid soleerimise kord oli baritonsaksofonisti Grégoire Tirtiaux’ käes, kes näitas samuti hästi tehnilisel tasemel oma vabaimprovisatsiooni oskusi. Eraldi väärib märkimist tema ringhingamise tehnika: umbes viieminutise soolo jooksul ei katkenud tal kordagi legato’s mängitud 1/16-nootides meloodiline fraas. Ja see polnud veel kõik — ta demonstreeris ka väga keerulist, kahehäälse baritonimängu tehnikat, lauldes(!) samaaegselt saksofoni mänguga ise teist häält. Pärast järjekordset puhkpillide corus’e-lõiku oli trombonisti Matthias Mülleri soolo kord ja loo lõpus demonstreeris üpriski muljetavaldavalt oma solistivõimeid ka autor ja pianist Eve Risser. Kolmas osa kavast oli oluliselt lühem, ainus pikem soolo oli siin jäetud djembe-mängijale Oumaru Bambarale. Kirjelduse järgi tundub kava üpris üksluine, kuid tegelikult see nii ei olnud. Nagu märgata võis, koosneski kava varem ette valmistatud lõikudest, mida siis vastavalt dirigendi märguannetele varieeriti. Sama skeemi järgi varieerus ka dünaamika ja pinget jätkus lõpuni, igav küll ei hakanud. Eriti efektne oli aga selle temperamentse kava lõpetamine: ff-is corus’ele järgnesid kitarri unistavalt lüürilised ballaadilikud akordid, mis moodustasid eelnevaga ootamatu kontrasti.
22. aprill, Fotografiska, kell 19.45: Tafenau–Kass–Tammearu
Ramuel Tafenau (löökpillid), Peedu Kass (kontrabass) ja Tobias Tammearu (saksofonid ja elektroonika).
Tuntud muusikute seekordne kava oli pühendatud uute võimaluste otsimisele naturaalpillide ja elektroonika ühisel kasutamisel. Peedu Kass ja Tobias Tammearu märkisid vabandavalt, et see on nende uue koosseisu alles teine esinemine ja et kasutatakse ka varem välja töötatud lõike. See oli ka põhjuseks, miks lugudel polnud nimesid: neid eristati numbrite järgi. Päris huvitav oli valgusrežii. Kõik kokku oli huvitav eksperiment, kuid suuremat arengut ei olnud (ilmselt eelmainitud põhjustel) koosluse kavas märgata. Seetõttu ei pannud kava mind endale kaasa elama, traagelniidid olid kohati üsna nähtavad. Tundes nende esinejate võimeid, arvan, et nad suudavad rohkemat.
22. aprill, Jaik, kell 22: Estonian Voices, „Kallimale”
Mirjam Dede (sopran), Maria Väli (sopran), Kadri Voorand (alt), Mikk Dede (tenor), Rasmus Erismaa (bariton) ja Aare Külama (bass).
Kontsert oli ansambli samanimelise stuudioalbumi esitlus. Reklaamis tutvustavad nad seda järgmiselt: „Albumil kõlavad südamelaulud. Minimalistlik helikeel ning Voicesele omane harmoonia moodustavad helge kõlaga helivaiba. Kümnest lühijutust on saanud kümme laulu, mida kuus lauljat teile esitavad. See album peaks küll iga kuulaja kõrvadele ühe mõnusa pai tegema.” Ja nii see ehk ongi. Veatule vokaalile ja eeskujulikule ansamblikõlale, mille nad said paika juba mitu aastat tagasi, on nüüdseks lisandunud suurepärane lava-show, mida ka kontserdil nautida võis. Arvukas publik võttis ansambli esinemise vastu tormilise aplausiga ja lisapaladestki polnud pääsu. Jõudu neile!
23. aprill, Jaik, kell 18.00: Dock In Absolute, „Heartbeats for Jazz” (Luksemburg)
Jean Philippe Koch (klaver), David Kintziger (kontrabass), Victor Kraus (trummid); tantsijad: Giovanna Zazzera ja Tyana Scharts, koreograaf Šejla Sovtić.
Aktiivselt tuuritava ja tiitlit „Luxembourg’s export artist of the year” kandva trio Dock In Absolute muusikas kohtusid nüüdisdžäss, rokk ja klassikaline muusika. Reklaamist loeme: „Trio isikupärane looming on rikas ootamatutest keerdkäikudest, olles ühel hetkel kristalne ja graatsiline, järgmisel aga jõuline, vaba ja ohjeldamatu.” „Jazzkaare” 35. aastapäeval esitas trio lummava sulami džässist ja nüüdistantsust. Dock In Absolute teeb koostööd kahe erakordselt huvitava tantsijaga, põimides oma uhiuue albumi „Reflekt” live-kontsertidel ühtseks tervikuks muusika ja liikumise. „Eksklusiivne ettekanne tõotab pidu meeltele jazzi ja performance’i ristmikul,” öeldakse reklaamis. Ja nii oligi. „Jazzkaarel” on ennegi tantsitud, kuid minu andmetel on see siiski esimene kord, mil „Jazzkaare” laval esinevad tantsijad kuuluvad programmi. Esmakordselt olid artistid laval ka pidžaamades ja paljajalu. Trio on avaldanud kolm albumit: „Dock In Absolute” (2017), „Unlikely” (2019) ja „[Re]Flekt” (2023). Ajakiri Jazznews on neid premeerinud aasta uue tulija tiitliga ja Jazzit Magazine valis nende stuudioalbumi „Unlikely” saja parima 2019. aastal ilmunud albumi hulka. Nende värske lähenemine džässile ja mõjutatus erinevatest muusikažanritest on toonud neile fänne nii džässi kui rokkmuusika austajate seast. Nagu teada, on ansambli juht pianist Jean-Philippe Koch pälvinud auhindu nii interpreedi kui heliloojana. Tema sulest pärineb suurem osa ansambli repertuaarist. Ka ansambli teised liikmed, trummar Victor Kraus ja bassist David Kintziger, on diplomeeritud ja tunnustatud muusikud-heliloojad. Ansambli liikmete mitmekülgne haridus koos meisterliku pillikäsitsusega võimaldab neil luua vaimukaid ja ühtaegu värskeid kompositsioone. Nende muusika on vaheldusrikas nagu elugi. Kuigi reklaamis lubati, et kuuleme nii nüüdisdžässi, rokki kui ka klassikalist muusikat, oli ansambli seekordne programm kõvasti kaldu süvamuusika poole. Siin lõi tugevalt välja pianisti suurepärane klassikaline haridus — hoolimata helimeeste liialdatult peale keeratud kõrgetest sagedustest suutis ta mängida imeliselt kauni ja pehme kõlaga, seda ka piano’s, pannes isegi pausid kõnelema. Seda ei suuda kaugeltki mitte iga pianist. Tantsijad olid kaasatud kahes ulatuslikus kompositsioonis, mis (kuigi ma ei ole küll nn vabatantsu stiili asjatundja) sobisid kavasse suurepäraselt. See oli, nagu lubatud, „pidu džässi ja performance’i ristmikul”.
Trio Dock In Absolute, „Heartbeats for Jazz”.
Karoliina Kreintaali foto
Kuna Maria Fausti ja Kresten Osgoodi kontsert hilines üle poole tunni, pidid kuulajad valima, kas jääda neid ootama või siirduda noore Portugali tähe Maro kontserdile. Uudishimu on muusiku üks edasiviivaid jõude ja nii siirdusin minagi esmakordselt Eestis esinevat Marot kuulama-vaatama. Seda enam, et Maro ansambliks oli meil harva esinev kooslus, kolm naturaalkitarri.
23. aprill, Jaik, kell 21.00: Maro (Portugal)
Maro (laul), Dario Barroso (kitarr), Pau Figueres (kitarr).
Reklaamist loeme: „Vokalist ja laulukirjutaja Maro vuhises raketina muusikasõprade teadvusesse 2022. aastal, esindades Eurovisioonil looga „Saudade, saudade” oma koduriiki Portugali. Maro muusika on intiimne, unenäoliste helimaastikega ja suurepäraselt arranžeeritud. Enamjaolt on tema laulud portugalikeelsed — see keel on kui laulmiseks loodud ja muusika sobib Maro häälele ideaalselt.” Lissabonist pärit Mariana Secca, artistinimega Maro, on jõudnud muusikas palju korda saata; viis stuudioalbumit ja üks lühialbum, välja müüdud kontserdid Portugalis, Hispaanias, Brasiilias, Mehhikos ja USAs ning edukas esinemine Eurovisioonil on vaid mõned näited tema kordaminekuist laulja ja multiinstrumentalisti hoogsas karjääris. Oma esimese laulu kirjutas ta 11-aastaselt, 17-aastaselt lõpetas keskkooli ja konservatooriumi, seejärel täiendas oma oskusi prestiižses Berklee Muusikakolledžis Bostonis. Ta on teinud koostööd meilgi hästi tuntud Salvador Sobraliga. Tema viimane plaadialbum „Hortelã” on valminud siin esinenud koosseisuga, kitarristide Dario Barroso ja Pau Figueresega.
Maro kava tundus algul huvitav ja esituse poolest heal tasemel. Siiski olid tema laulud nii tekstilt kui muusikalt naiivsevõitu, kuid publikule need meeldisid. Ilmselt oli vaja ka sellist vaheldust keerulistele kompositsioonidele, nagu näiteks Red Dessert Orchestra kava. Väga heal tasemel esinejad esitasid puhtalt portugali rahvamuusika stiilis repertuaari. Džässi seal siiski polnud.
24. aprill, Jaik, kell 18.00: Afra Kane, „Could We Be Whole” (Itaalia)
Afra Kane (vokaal ja klaver), Jérémie Krüttli (bass ja süntesaatorid), Emilio Vidal (kitarr) ja Marius River (trummid).
Afra Kane, laulja, pianist, helilooja ja ka oma laulude produtsent, on oma noorusele vaatamata juba küllaltki palju saavutanud: ta on Montreux Jazz Talent Awardsi 2019 võitja ja ka Swiss Live Talents Awardi nominent. Tema hääl on tõesti võimas ja nominatsioonivääriline, tema intonatsioonile pole midagi ette heita ja ka pianistina sai ta oma ülesannetega enam-vähem hakkama. Heliloojana on tal siiski veel pikk tee käia. Soul’ist jäid ta laulukesed üsna kaugele, isegi kui nimetada neid neo-soul’iks, ja lubatud meisterlikku eri stiilide kokkusulatamist ei olnud ka märgata. Parim lugu (kahjuks nimesid ei tea) kõlas kusagil kava keskel, mil solist andis ansamblile puhkust, saates oma laulmist ise klaveril. Seal oli märgata sisulist arengut nii meloodias kui harmoonias. Ülejäänud kava oleks sobinud ehk ööklubi „tapeetmuusikaks”, mille eesmärgid on pisut teistsugused.
24. aprill, Fotografiska, kell 19.45: NoSax NoClar, „No Dåhïss” (Prantsusmaa)
Julian Stella (klarnet ja saksofon) ja Bastien Weeger (saksofonid).
Vastupidine kogemus eelkirjeldatule oli prantslaste duo NoSax NoClar kava „No Dåhïss”, kus esinesid kaks tõeliselt professionaalset saksofonisti. „No Dåhïss” on nende keldi ja berberi muusikast inspireeritud albumi nimi. Siin pidas kõik reklaamis lubatu paika: oli huvitavaid ideid ja nende kõrgel tasemel teostust ning klarnetite (kasutati ka bassklarnetit) ja saksofoni kõla oskuslikku kasutamist. Kõike seda sai ka tõlgendada kui „tantsusammul, nähtava tormita, kuid siiski tohutu energiaga piki rannikut Iisraelist Egiptusesse liikumist”, nagu reklaamis kirjas. See oli omanäoline, kuid mõnusalt meeldiv kogemus.
24. aprill, Jaik, kell 21.00: Theo Croker, „Love Quantum” (USA)
Theo Croker (trompet), Eric Wheeler (kontrabass), Idris Frederick (klahvpillid), Jeremiah Collier (trummid).
Theo Croker ja tema „Love Quantum” oli väga heal tasemel USA nüüdisdžäss, omapärane kava, kus trompetisti ja helilooja Crokeri soolod vaheldusid vokaalsete episoodidega. Croker on tänaseks salvestanud kaheksa albumit, millest viies stuudioalbum, „Star People Nation”, on olnud nomineeritud Grammyle. Esile võiks tõsta ka tema Miles Davise loomingule pühendatud albumit „Sketches of Miles”. Kuuldud kontserdil äratasid tähelepanu kõik bändi liikmed: klahvpillidel pikkade sisukate soolodega hiilanud Mike King, kontrabassimängija Eric Wheeler, eraldi mainimist väärib trummar Jeremiah Collier, kelle üliaktiivne mäng lõi kogu kavale omanäolise tausta. Kui siia lisada ka veidi mõõdukat elektroonika kasutamist ja viiteid hiphopile, saabki tugeva ja omanäolise kombinatsiooni uuenduslikust, kuid kaasaegsest džässist. Kui millegi kallal norida, siis helitugevus võinuks olla paar detsibelli nõrgem.
24. aprill, Fotografiska, kell 22.30: Tobias Preisig (viiul, metallofon ja elektroonika; Šveits)
Omapärane lõpetus muusikast tulvil päevale. Preisigi lood on põhjalikult läbi mõeldud, tema produktsioon on täpne ja meisterlik. Oma loomingus kasutab ta mõõdukalt elektroonikat, tehes seda nii, et viiulipärane kõla pääseb maksimaalselt mõjule kõigis varjundeis. Preisig mõjus mustlaspriimasena, kes musitseerib erinevate elektrooniliste taustade saatel. Eriti muljetavaldav oli tema heakõlaline, kuid tehniliselt keerukas improvisatsioon elektroonilisel bassi kontrapunktil, millele ta ehitas üles kolme- kuni neljahäälsetest akordidest loo. Tema esinemisest jäi mulje, et kuigi lugude n-ö põhiplaan oli ilmselt varem läbi mõeldud, sündisid need suurel määral siiski kohapeal, nagu tema tasemega improvisaatori puhul loomulik. Kogu Preisigi romantiliselt lüürilise alatooniga kava oli tõenäoliselt pärit tema eelmise aasta albumilt „Closer”. Mõnus lõpetus elamusterohkele päevale.
25. aprill, Alexela kontserdimaja: Snarky Puppy (USA)
Michael League (bass), Justin Stanton (klahvpillid ja trompet), Michael Maher (trompet), Christopher Bullock (saksofon), Jay Jennings (trompet), Nathaniel Werth (löökpillid), Robert Lanzetti (kitarr), Larnell Lewis (trummid), Bobby Sparks (klahvpillid).
Supergrupp Snarky Puppy ei esinda tavamõistes džässi, ka mitte fusion’it, nende kompositsioonid sisaldavad nii popi, roki, souli kui hiphopi elemente. Ehk olekski siinkohal õige järgida New York Timesi ajakirjaniku Nate Chineni nõuannet: „Võtke neid sellisena, nagu nad on, ärge mõistke neid hukka selle eest, mida nad pole.” See tundub igati mõistlik nõuanne, sest roteeruv bänd (kokku u 20 liiget, kellest laval oli üheksa) on pidevas arengus: 19 aastat pidevat tuuritamist, 10 stuudioalbumit, neist viis hinnatud Grammy vääriliseks. Bändi liidriks on bassist Michael League (kes mängis paaris loos ka bassooni). Laval oli kokku kaheksa erinevat klahvpilli ja kaks täiskomplekti trumme, millele lisandusid veel mitmesugused käsitrummid. Selline pillipark on vajalik, sest nagu ansambli juht on öelnud: „SP on alati olnud ansambel, kes hindab muusikas sound’i. Meie reegel on, et meie muusika ei tohi kõlada nii, nagu see on kõlanud varem. Me peaksime tekitama alati tunde, et liigume uuele, veel avastamata territooriumile.”
Kontserdi juurde tulles: Snarky Puppy sai oma ülesandega hiilgavalt hakkama. Bänd kõlas suurepäraselt ja polnud märgata tüdimuse märke, mis kipub sageli tekkima hästi sisse mängitud kavade puhul. Ja seda see kava oli — kõik mängiti peast! Neil polnud kavas ühtki vokaaliga lugu (tänapäeval juhtub seda harva), kõik olid puhtalt instrumentaallood, kus igal pillil olid ulatuslikud soolod. Enim jäid meelde Justin Stantoni trompetisoolod ja omapäraselt muljetavaldav oli ka löökpillimängijate duett, mille ajaks ülejäänud bänd lahkus lavalt, et löökpillivirtuoosidel oleks aega oma tehnikat ja fantaasiat näidata. Kogu kava iseloomustas kõrge, kuid üldiselt väga kvaliteetne helinivoo, mis pikapeale siiski väsitavaks muutus. Minu hämmastuseks oli just bändijuhi basskitarri kõige ebamäärasemalt kuulda, madalaid sagedusi oli sedavõrd palju, et konkreetsest helikõrgusest oli võimatu aru saada ja nii kõlasid paar bassooniga mängitud lugu hoopis sümpaatsemalt.
25. aprill, Jaik, kell 21.30: Joep Beving (klaver; Holland)
Pärast jalutuskäiku Alexela kontserdimajast Jaiki sattusin selle festivali ilmselt ühele suurimale kontrastile: kui Snarky Puppy kontsert oli valdavalt ff-is, siis Hollandi helilooja/pianisti Joep Bevingi kontsert oli, risti vastupidi, maksimaalselt mezzo piano’s, põhiosas rohkem siiski piano’s. Ka seekord tuleb nõustuda reklaamiga: „…meister vormib iga nüanssi hoole, armastuse ja meisterlikkusega. Takt takti haaval, kuhugi kiirustamata juhatab ta kuulaja oma minimalistlikku klaverimüsteeriumi. Kui oled juba kohal, võid rahulolevalt välja hingata ning end hetkeks unustada.” Džässifestivalil pole selline muusika mitte just tavaline. Esineja isiksus mõjus sedavõrd hüpnotiseerivalt, et saal kuulas haudvaikuses. Et minimalistlikus stiilis sellist mõju saavutada, peab olema suur meister!
Joep Beving.
Sven Tupitsa foto
Pärast Joep Bevingi kuulamist õiget tantsutuju polnud. Sellele järgnenud Reti Niimann Bandi kava aga põhiliselt just tantsumuusika ongi. Kuulasin mõned lood, veendumaks, et nad esinevad ka seekord oma tavalisel heal tasemel, ja siirdusin varasemaid elamusi seedima.
26. aprill, Jaik, kell 18.00: Džässiauhinnad 2024: JT Conception feat. Mathias Heise „How Far Can You Go”
JT Conception koosseisus: Janno Trump (bändi liider, looming ja basskitarr), külalissolist Mathias Heise (kromaatiline suupill), Madis Muul (klahvpillid), Pent Järve (kitarr), Dmitri Nikolajevski (trummid,) Caspar Salo (löökpillid), Danel Aljo (tenorsaksofon), Keio Vutt (baritonsaksofon), Allan Järve (trompet), Jason Hunter (trompet) ja Johannes Kiik (tromboon).
Tänavusel džässiauhindade tseremoonial hoolitses muusikalise poole eest aasta (2023) džässmuusiku tiitli võitnud Janno Trump. Talle oli see n-ö auhinnakontsert. Seda auhinda tähistas Trump oma gruuviorkestri JT Conception äsja valminud albumil kõlava kava esitlusega. Bändi LPd „How Far Can You Go” tutvustas ta sõnadega: „Praegune kümnend on meie kõigi ellu toonud ootamatuid pöördeid. Küsimus „kuhu edasi?” on võtnud täiesti hoomamatud mõõtmed. Meie taluvuspiire aina nihutatakse ja ega enam teagi, kust need täpselt lähevad… Nende piiride peal, sees ja ümber olemisest ja elamisest meie uus album kõnelebki.” Mõtlesin, kas head saab veel paremaks teha. Mängu täpsuselt ja kvaliteedilt on JT Conceptioni esitus ideaalilähedane. Selgub siiski, et saab! Janno kutsus seekord bändi sound’i uuendama/täiendama noore taani suupillivirtuoosi Mathias Heise, keda peetakse üheks paremaks kromaatilise suupilli mängijaks maailmas. Niels Overgård on öelnud, et Mathias on üle aastate suurim talent taani džässis. Igatahes oli tulemus suurepärane: suupill sulandus bändi, nagu oleks ta seal alati olnud, andes muusikale omapärase, vaid suupillile iseloomuliku kõlavarjundi. Kuna LP „How Far Can You Go” on bändi kolmas album, meenutati kontserdil ühe looga ka mõlemat varasemat plaati.
26. aprill; Fotografiska, kell 20.00: Andreas Schaerer, Kalle Kalima, Björn Meyer, „Evolution” (Šveits-Soome-Rootsi)
Andreas Schaerer (laul), Kalle Kalima (kitarr) ja Björn Meyer (basskitarr).
Nagu reklaamist lugeda võis, oli trio hiljuti teinud oma loomingus kannapöörde ning üritab kajastada oma albumil „Evolution” progeroki ja bluusi sugemetega ballaadidega elu kogu selle hiilguses ja valus. Kontrast eelneva kontserdiga oli suur, seda nii muusika kui sisu poolest. Kui Janno Trump oli oma loomingus mures maailma saatuse pärast, siis siin leidis kajastamist elu romantilisem külg: imiteeriti mitmesuguseid loodushääli, mille puhul solist kasutas omapärast keeletehnikat. Samas, kitarri soolo võinuks sobituda isegi džässi olemusega… Paraku jäi üldmulje eelmise kontserdiga võrreldes lahjaks.
26. aprill, Jaik, kell 21.30: MonoNeon (USA)
Mono Neon (bass ja vokaal) ja Line-up (TBA)
Telliskivi loomelinnaku 10. aastapäeva tähistati sedakorda USA supergrupi MonoNeon kontserdiga. Kuigi lavale tuli neli muusikut, tutvustati neist vaid bassisti Dywane Thomas jr-i, artistinimega MonoNeon, teiste nimesid ei mainitudki ja ka bukletis polnud nende kohta midagi kirjas. MonoNeoni kohta saime teada, et tema energilisest gruuvist tulvil kontserte on nähtud/kuuldud nii Newporti, Montréali kui ka Melbourne’i džässifestivalidel ja et teda on kutsutud fungiveduriks, kes veab publiku käima. Kui ma Snarky Puppy puhul nurisesin helitugevuse pärast, siis see oli vaid sissejuhatus MonoNeonile: kuigi nii MonoNeon kui ta kaaslased (pianist, kitarrist ja trummar) olid aktiivselt tegevuses, polnud üldise ülitugeva helifooni tõttu võimalik esituse nüansse tabada. Pärast kolmandat, minu hinnangul eelnevate lugudega väga sarnast lugu (tekstist polnud võimalik niikuinii aru saada) otsustasin kõrvadele puhkust anda ja siirdusin lootusrikkalt Fotografiskasse, kus mõne aja pärast oli oodata Erik Laari, Liisi Koiksoni, Raun Juurikase ja Martin Petermanni esinemist.
26. aprill, Fotografiska, kell 23.00: Boomcat ja Erik Laar (Eesti-Kanada)
Erik Laar (vokaal, plaadimängijad, klahvpillid ja elektroonika), trio Boomcat koosseisus Liisi Koikson (vokaal), Raun Juurikas (klahvpillid ja elektroonika) ja Martin Petermann (trummid).
Eesti juurtega Kanada multiinstrumentalist Erik Laar pidi reklaami kohaselt tooma lavale oma nägemuse eesti regilauludest. Oli, mida oodata. Kuid kava sissejuhatus ja selle elektrooniline taust oli sedavõrd pikk ja agressiivne, et Koiksoni lubatult hüpnootilise vokaalini, Erik Laari regilauludest rääkimata, ma ei jõudnudki… Ilmselt võiks seda ka suurel määral pidada MonoNeoni „teeneks”. Reklaami lubadusel, et „kahe artisti kaks järjestikust kontserti gruuvivad su õhtust öösse!”, ei olnud määratud täituda — inimkõrva füüsiline taluvus on siiski piiratud…
27. aprill, Studio 89, kell 12.00: Stuudiokontsert: Kirke Karja
Perekontserte ma juba mõnda aega ei külasta, nende eesmärgid on tavaliselt pisut teistsugused. Seekord tegin erandi ja läksin eelmisel päeval Eesti džässiauhindade jagamisel kaks preemiat võitnud Kirke Karja kontserdile Studio 89-s. Ja ei pidanud pettuma. Selgus, et mulle senitundmatu Studio 89 on igati soliidne ja asjakohaselt sisustatud koht korraliku klaveriga, nii salvestuste tegemiseks kui nende järeltöötluseks. Kirke Karja kontsert umbes kolmekümnele kuulajale, kelle seas oli ka mitu välisajakirjanduse esindajat, möödus menukalt. Kõik kolm improvisatsioonilist teost (taset arvestades ei ole see väljend üle pakutud) olid väga huvitavad. Mul tekkis küsimus, kas need olid vabad džässimprovisatsioonid või hoopis süvamuusika vabaimprovisatsiooni valda kuuluvad lood. Arutasime Kirkega seda pärast kontserti ja leidsime, et need on sedavõrd piiri peal, et sobiksid edukalt mõlemasse kategooriasse, kui peaks tekkima vajadus neid kuhugi paigutada. Arutlus, kus peale meie kahe osalesid aktiivselt teisedki, võttis nii kaua aega, et Kadri Vooranna & Silver Sepa koguperekontserdile ma paraku ei jõudnudki. Aga asi oli seda väärt.
Kirke Karja.
Ellu Viburi foto
27. aprill, Jaik, kell 18.00: Mingo Rajandi, „Werewolves”
Mingo Rajandi (kontrabass), Tobias Tammearu (saksofon ja elektroonika), Erki Pärnoja (kitarrid ja elektroonika), Andres Kaljuste (vioola), Ahto Abner (trummid).
Kontrabassist ja helilooja Mingo Rajandi ei lähtu oma loomingus mingist kindlast stiilist ega žanrist, vaid otsib isepäiselt oma teed. Sedakorda esitles/esitas ta koos Tobias Tammearu, Erki Pärnoja, Andres Kaljuste ja Ahto Abneriga oma uut kava „Werewolves”. „Libahunt on iidsetest aegadest peale kehastanud midagi müstilist/müütilist, tumedat ja metsikult-mõistetamatult teistsugust, seetõttu ka alati põnevat, mainstream’i mittesulanduvat, taltsutamatut teist,” avab Rajandi oma teose tagamaid. See on ulatuslik ja sügavuti minev kompositsioon, mida ansamblikaaslased aitasid tal fantaasiarikkalt avada. Eraldi kedagi välja tuua nagu polegi, kõik esitasid oma ulatuslikud soolod suure põhjalikkusega. „Werewolves” on omanäoline ja mõtlemapanev teos, mida publik näis mõistvat ja hindavat. Tundes Mingo Rajandi alati huvitavat teemavalikut (eelmine oli teatavasti „Elajannad”), jään huviga ta järgmist teost ootama.
27. aprill, Fotografiska, kell 20.00: Dora Morelenbaum (Brasiilia)
Dora Morelenbaum (vokaal ja kitarr) ja Guilherme Lirio (kitarr).
Üpris haruldase külalisena Brasiiliast andis Fotografiskas kontserdi Dora Morelenbaum, kes on ka Latin Grammyga pärjatud kvarteti Bala Desejo liige. Väitega, et ta on suurimaid talente uue brasiilia muusika laineharjal, ei tahaks antud kontserdi põhjal siiski nõustuda. Tema duos koos bassisti/produtsendi Guilherme Lirioga (kes mängis antud juhul küll kitarri) oli kõike, kuid mitte brasiillastele nii iseloomulikku energiat. Ka kava ise ei olnud ilmselt varem kokku mängitud — sellele vihjasid nii esinejate omavahelised konsulteerimised laval kui ka kohmakus abimaterjalide kasutamisel. Laulud ise ja lauljanna hääl olid ilusad ja kitarrimänguoskusel polnud ka viga, kuid puudu jäi sisemisest energiast, milleta sedalaadi muusika kaotab suure osa oma võlust. Kontrastina tooksin välja Muhu uue muusika festivalil kuuldud, Londonis resideeriva Mario Bakuna, kes samuti laulis end ise kitarril saates, kuid kes suutis luua mulje, et me olemegi Brasiilias.
27. aprill, Jaik, kell 21.30: Bluusiparaad: Kaisa Ling Thing feat. Gerli Padar, Mait Malmsten & Kaidor Kahar
Kaisa Ling (laul), Rene Paul (klaver ja laul), Argo Toomel (kontrabass ja basskitarr), Peep Kallas (trummid), Viho Meier (kitarr); Horn Element: Jason Hunter, Siim Aimla ja Sten Valdmaa (puhkpillid); külalised: Gerli Padar, Mait Malmsten ja Kaidor Kahar.
Selle bluusiparaadiga Kaisa Lingi juhtimisel tehti kummardus „Jazzkaare” eelkäijale, „Jazzi ja bluusi päevadele” Tallinnas. Kava oli inspireeritud bluusiklassikute B. B. Kingi ja Victoria Spivey kavadest. Pakuti nalja, naeru, paatost jms, mis nädalalõpul tuju tõstab. Külalistena osalenud Mait Malmsten, Kerli Padar ja Kaidor Kahar esitasid möödunud sajandi alguse New Orleansi ja Chicago populaarseid lugusid. Kõik nad olid tasemel, suurim üllataja minu jaoks oli Mait Malmsten, kes peale laulmise saatis end ka väga stiilselt kitarril. (See, et Kerli Padar laulda oskab, polnud ju mingi uudis!) Solistidel aitas valitud lugusid esitada esmaklassiline bluusibänd: Rene Paul, Argo Toomel, Peep Kallas, Vilho Meier ja puhkpilligrupp koosseisus Siim Aimla, Jason Hunter ja Sten Valdmaa. Bluusipidu oli täielik, kõik osalised (k.a arvukas heatujuline publik) nautisid üritust, erilises hoos oli Kaisa, kes oma erinevates kostüümides sobis suurepäraselt pisut koomiliseks õhtujuhiks.
28. aprill, Jaik, kell 16.00: Christian McBride (USA)
Christian McBride (bass), Michael King (klahvpillid), Ely Perlman (kitarr), Nicole Glover (saksofon), Savannah Harris (trummid).
Tänavuse festivali viimast päeva alustas kontrabassivirtuoos Christian McBride koos oma noortest talentidest bändiga. Ta ei ole Tallinnas esimest korda, „Jazzkaare” publik kuulis teda ka juba kaksteist aastat tagasi Chick Corea Trio koosseisus. Mõistmaks, millise tasemega muusikuga on tegu, piisab kui vaadata superstaaride loetelu, kellega tal on olnud võimalus lava jagada: nimed Herbie Hancock, Chick Corea, Freddie Hubbard või Paul McCartney ja James Brown räägivad ise enda eest. McBride on kaheksakordne Grammy laureaat, tema virtuoosset bassimängu kuuleb rohkem kui kolmesajal salvestusel. Ta on ka kuulsate Newporti ja James Moody džässifestivalide kunstiline juht. Tema põhimõte on hoida sidet džässi mineviku ja tuleviku vahel. Nüüd, kui ta esines siin noortest talentidest ansambliga, oli tema kavas piisavalt ruumi ka aastakümneid tagasi kirjutatud lugudele, näiteks Chick Corea „La Fiestale”. Seda põhimõtet järgib ta ka džässihariduse edendamisel ja propageerimisel. Tallinnas esitatud kavas said kõik bändi liikmed piisavalt ruumi ulatuslikeks soolodeks, kusjuures tasub märkida, et ka naissugu oli tema ansamblis väärikalt esindatud: saksofonist ja trummar olid õrnemast soost. Ma ei tea, kas praegusel segasel ajal sobibki naisi „õrnemaks sooks” nimetada, kuid seni on naised olnud džässis tugevalt esindatud just vokalistidena, instrumentalistide hulgas on neid olnud suhteliselt vähe, kuid see on viimastel aegadel hakanud hoogsalt muutuma.
Christian McBride.
Sven Tupitsa foto
28. aprill, Fotografiska, kell 18.00: Pennar feat. Copus (Eesti-UK)
Karl Madis Pennar (elektrikitarr), James Copus (trompet ja flüügelhorn), Jason Hunter (trompet), Kristers Laurins (saksofon ja flööt), Mathei Florea (klahvpillid), Robert Rebane (bass), Karl-Juhan Laanesaar (trummid).
Saksamaal õppiv Karl Madis Pennar koos inglasest trompetisti James Copusega esitles Pennari Euroopa seiklustest inspireeritud albumit „Journeys Abroad”. Lood olid huvitavad, siin võis leida nii gruuvi, souli kui hiphopi mõjutusi, aga ka meloodilist põhjamaist hõngu. Erilise komplimendi teeksin inglasest trompetisolistile tema heal tasemel stiilsete soolode eest, ka Karl Madis Pennar solisti ja bändijuhina oli tasemel. Tegelikult vääris komplimenti hea terviku tekkimise eest kogu bänd. Eelmise kontserdiga võrreldes oli neil teistsugune saund ja ka teemale lähenemine. Mul tekkis huvitav küsimus: kas tõesti peab selleks, et meie noorte muusikute loominguvajadus/võimed nii selgelt välja lööksid, mõnda aega välismaal, kodust kaugel elama? Meie noored on oma loominguga silma paistnud Taanis, Hollandis, Rootsis, USAs… Edu neile kõigile!
28. aprill, Jaik, kell 20.30: Ledisi Sings Nina (USA)
Ledisi (vokaal), Brandon Waddles (klaver), Antone „Chooky” Caldwell (bass ja kitarr), Greg Clark (trummid).
Festivali lõpetamise au jäi seekord USA lauljatari Ledisi (nimi pidavat joruba keeles tähendama „midagi esile kutsuma”) õlule, kes esitas selleks Nina Simone’ile ja tema loomingule pühendatud kava, mille eest ta pälvis oma 13. Grammy-nominatsiooni. Kava mõistmiseks peame seega minema umbes nelikümmend aastat ajas tagasi. Tundub, et solist on sellega hästi hakkama saanud, „Jazzkaarel” esitatud album „Ledisi Sings Nina” on pälvinud kriitikutelt ülivõrdes hinnanguid. Lauljatari võimas, kuid vajadusel ka pehme hääl laseb kasutada igasuguseid värvikontraste, nagu oli iseloomulik ka Nina Simone’ile. Ansambel koosseisus Brandon Waddles, Antone „Chooky” Caldwell ja Greg Clark suutis luua väga stiilse, ajastukohase meeleolu. Pungil täis saal oskas seda vääriliselt hinnata ja nõudis välja ka lisapalad. Stiilne lõpp värvikale ja väärikale üritusele! Soovigem tegijaile jätkuvat jõudu ja jäägem huviga järgmist festivali ootama.